میکولا آزاروف، نخست وزیر اوکراین-عکس از رویترز

میکولا آزاروف، نخست وزیر اوکراین-عکس از رویترز

میکولا آزاروف، نخست وزیر اوکراین در راستای حل مسالمت آمیز بحران سیاسی این کشور، امروز سه شنبه ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) استعفا داد.

به نظر می رسد با ادامه تظاهرات اعتراضی در اوکراین، نخست وزیر این کشور استعفای خود را اعلام کرده است.

متن بیانیه استعفای میکولا آزاروف نخست وزیر اوکراین در وب سایت دولت این کشور منتشر شده و در آن آمده است که وی به منظور کمک به حفظ وحدت ملی، استعفانامه خود را به ویکتور یانوکوویچ رییس جمهور این کشور تسلیم کرده است.

آزاروف در جمع خبرنگاران درباره استعفای خود گفت: «به منظور ایجاد امکان بیشتر برای کسب توافق سیاسی و در راستای حل و فصل مناقشه از ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین خواستم استعفای مرا از مقام نخست وزیری بپذیرد.»

وی افزود: «وضعیت پیش آمده در اوکراین، زوند پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور و جامعه اوکراین و فرد فرد مردم این کشور را تهدید می کند.»

این استعفا در حالی انجام شده است که پارلمان اوکراین مذاکرات در مورد اصلاحات پیشنهادی رییس جمهوری این کشور را آغاز می کند. این اصلاحات شامل امتیازاتی است که یانوکوویچ رییس جمهور اوکراین به مخالفان داده است تا از این طریق راه حل بحران کنونی از طریق گفتگو و مصالحه را هموار سازد.

میکولا آزاروف مسئول تدوین و ارائه لایحه موسوم به قانون ضد تظاهرات بود که در صورت اجرایی شدن، ازادی تجمعات اعتراضی علیه دولت را محدود می کرد.

لایحه محدودیت تظاهرات در روز ۱۶ ژانویه در پارلمان اوکراین تصویب شد، اما این قانون نتوانست اعتراض های خیابانی را متوقف کند.

بر اساس قانون جدید محدودیت تظاهرات، برپا کردن چادر بدون داشتن اجازه در اماکن عمومی ممنوع شده و همچنین نشر اکاذیب علیه دولتمردان جرم به حساب می آید. این قانون موجب عصبانیت بیشتر معترضان شد و دامنه اعتراض ها را در این کشور گسترده کرد و موجب گسترش اعتراض شدید داخلی و خارجی شد.

مخالفان و معترضان در دو ماه اخیر بارها خواستار استعفای دولت نیکلای آزاروف شده بودند و این اعتراضات به ناآرامی های گسترده منجر شده بود.

پارلمان اوکراین برای رسیدگی به وضعیت اوکراین امروز سه شنبه ۲۸ ژانویه نشست فوق العاده برگزار می کند.

آزاروف از حدود چهار سال پیش مسئولیت ریاست دولت اوکراین و نخست وزیری این کشور را برعهده داشت.