تمام سلام، نخست وزیر لبنان - عکس از خبرگزاری فرانسه

تمام سلام، نخست وزیر لبنان – عکس از خبرگزاری فرانسه

جده – سعید الابیض – تمام سلام نخست وزیر لبنان از ملت و ملک عبد الله بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی به علت حمایت و پشتیبانی همه جانبه و فراگیر از لبنان تشکر و قدردانی کرد. وی گفت: کمک های سعودی به لبنان سخاوتمندانه است و بر کلیه حمایت های ارائه شده در این مرحله سخت پیشی گرفته است. ما سالیان سال است که به این پشتیبانی سعودی خو گرفته ایم.

نخست وزیر لبنان روز سه شنبه در کنفرانس خبری در جده گفت: بعد از دستاوردهایی که در سایه دولت مصلحت ملی در لبنان محقق شد، من در اولین سفر خود عازم عربستان سعودی شدم. روابط تاریخی بین عربستان و لبنان بسیار عمیق است، و ما باید در کنار امور داخلی به این روابط دو جانبه و یکدلی و همدردی از سوی برادران خود در عربستان سعودی توجه کنیم.
روابط با عربستان سعودی از سالها پیش از سوی لبنان از اهمیت خاصی برخوردار است. حمایت های عربستان از لبنان فراگیر است. ما امروز به نام حکومت و ملت لبنان در صدد ابراز قدردانی و تشکر از عربستان سعودی هستیم.

تمام سلام در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از دستاوردهای دولت جدید برقراری امنیت در سراسر لبنان بود. من در اولین فرصت برای سفرهای خارجی عازم عربستان سعودی شدم. بارزترین دستاورد در لبنان، کنفرانس طائف بود که این کشور را از جنگی نفسگیر نجات داد. یکی دیگر از نتایج کنفرانس طائف وضع قانون اساسی جدید بود که به بقا و عدم فروپاشی لبنان انجامید، به طوری که اکنون تمامی شهروندان و جریان های سیاسی و طوائف در کشور از نعمت دموکراسی برخوردارند.

وی افزود: من طی ملاقات مهمی که با خادم حرمین شریفین داشتم از وی به طور مستقیم تشکر کردم. در دیدار با اعلیحضرت ولیعهد عربستان سعودی نیز ضمن بررسی تحولات به مسائلی که منجر به استحکام روابط بین دوجانبه شود پرداختیم.

نخست وزیر لبنان گفت: لبنانی ها در عربستان سعودی در آبادانی و پیشرفت این کشور سهیم هستند، کما اینکه شهروندان سعودی که به لبنان سفر می کنند با سرمایه گذاری در لبنان به تقویت روابط دو جانبه کمک می کنند. دیدار من از عربستان موفق و واجب بود. در پی این دیدار ما امیدواریم که شاهد همکاری های دو جانبه گسترده تری باشیم که باعث همبستگی بیشتر میان لبنان و عربستان سعودی و کشورهای عربی شود.

تمام سلام درباره نگرانی های لبنان درباره اوضاع سوریه گفت: لبنان در حال حاضرپذیرای بیش از یک میلیون پناهجوی سوری است که این تعداد تا اواخر سال جاری رو به افزایش است و این بار بسیار سنگینی است که کشور به دوش می کشد و تحمل آن بدون حمایت و پشتیبانی سعودی ممکن نیست.

وی خاطر نشان کرد: بدون شک عربستان سعودی در صدر کشورهایی قرار دارد که از موضع برادرانه به ما کمک خواهند کرد تا این وضع سخت را پشت سر بگذاریم. اما انتخابات ریاست جمهوری در لبنان امری داخلی است که ما با کلیه امکانات به دنبال اجرای موفقیت آمیز آن هستیم. ما از حمایت عربستان در این زمینه برخورداریم، و از مقامات عربستانی نیز شنیده ایم که گفتند موضوع انتخابات ریاست جمهوری در لبنان امری داخلی است و شما باید به دنبال محقق کردن آن باشید. آنها ابراز امیدواری کردند که با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ثبات در کشور برقرار شود. ثبات در لبنان فقط با توافق چه در سطح حکومت و چه در سطح ریاست جمهوری محقق می شود. این تنها گزینه برای بهبود اوضاع سیاسی در لبنان است.

تمام سلام گفت: تمامی کشورها از موضوع افراط گرایی و افراط گرایان رنج می برند. ما در لبنان و به ویژه در شرایط کنونی تحمل افراط گرایی را نداریم. ما هزینه سنگینی را به علت افراط گرایی و اقدامات خشونت بار در کشور پرداختیم. ما اجازه رشد افراط گرایی در لبنان را نخواهیم داد. درباره موضع گیری حزب الله و نقش این سازمان در سوریه باید بگویم که حزب الله یکی از مولفه های سیاسی در کشور است که اقشار گسترده ای از شهروندان لبنانی را نمایندگی می کند. این حزب شریک ما در حکومت مصلحت ملی است.

وی افزود: موضع حکومت لبنان درباره وقایع سوریه اعلام بی طرفی است. بدون شک بین این موضع گیری و اجرای عملی آن شکاف وجود دارد که مستلزم پیگیری و تلاش برای برطرف کردن آن است. ما تلاش می کنیم تا این اعلام بی طرفی از سوی حزب الله و سایر جریان ها در کلیه عرصه ها عملی و اجرایی شود.