مقر کمیسیون اروپا در بروکسل پایتخت بلژیک

مقر کمیسیون اروپا در بروکسل پایتخت بلژیک

کمیسیون اروپا از ترکیه به علت سرکوب اعتراض‌ها انتقاد کرده و در عین حال از دولت‌های اروپایی خواسته است مذاکرات درباره پیوستن ترکیه را از سر بگیرند.

به گزارش خبرگزاریها، کمیسیون اروپا که از ۲۸ کشور اروپایی تشکیل شده روز چهارشنبه در گزارش سالانه اش از ترکیه به علت سرکوب اعتراض‌ها انتقاد کرده و در عین حال از دولت‌های اروپایی خواسته است مذاکرات درباره پیوستن ترکیه را از سر بگیرند.

در این گزارش از ترکیه به علت “سرسختی در قبال معترضان و نادیده‌گرفتن حقوق اساسی شهروندان” انتقاد شده و گفته شده است که آنکارا نمی‌تواند صرفاً روی حکومت اکثریت تکیه کند بلکه باید اقلیت‌ها را هم در نظر بگیرد و به حقوق آنها احترام بگذارد.

درخواست کمیسیون اروپا از کشورهای اروپایی برای از سرگیری مذاکرات با دولت ترکیه در حالی است که اتحادیه اروپا پیش از این از اقدامات سرکوب گرایانه آنکارا در برخورد با تظاهرات مسالمت آمیز مردم ترکیه انتقاد کرده بود.

کشورهای اروپایی در نشستی که روز ۲۲ اکتبر [۳۰ مهر ماه] برگزار می‌شود، این گزارش سالانه را بررسی می‌کنند.

از سوی دیگر وزیر امور اتحادیه اروپا در دولت ترکیه از انتشار گزارش کمیسیون اروپا درباره گام های ترکیه در روند پیوستن به اتحادیه اروپا در عید قربان انتقاد کرد.

اگمن باغیش در گفتگویی در شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه گفت: ما پیشتر از کمیسیون اروپا درخواست کردیم انتشار این گزارش را تا پس از عید قربان به تعویق بیندازد اما کمیسیون اروپا این درخواست را نپذیرفت.

وی تاکید کرد ، تا پس از تعطیلات عید قربان درباره گزارش اتحادیه اروپا اظهار نظر نخواهد کرد. به رغم آن اگمن باغیش دیروز در سخنانی در نشست اقتصادی اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنایع اروپا در استانبول تاکید کرد ، ترکیه به روند عضویت در اتحادیه اروپا اهمیت می دهد.

اگمن باغیش تاکید کرد ، پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا این اتحادیه را به قدرتی جهانی تبدیل خواهد کرد.

وی گفت:‌ اگر اتحادیه اروپا ترکیه را به موقع به عضویت می پذیرفت ، اتحادیه اروپا اکنون ثروتمندتر بود و می توانست نقش موثرتری در تحولات منطقه ای و جهانی ایفا کند.

در این میان، نظر سنجی ها در ترکیه نشان می دهند که علاقمندی مردم این کشور به عضویت در اتحادیه اروپا کم شده است.

ترکیه از سال ۲۰۰۵ رسماً نامزد عضویت در اتحادیه اروپا است.