فرار سرکردگان حوثی از الحدیده در پی حملات ائتلاف

ائتلاف عربی: از «ترویج داستان‌سرایی حوثی‌ها» در جامعه جهانی متعجبیم

 سخنگوی رسمی ائتلاف عربی  حمایت از دولت قانونی یمن با اعلام اینکه حوثی‌ها از سال ۲۰۱۵ تاکنون، ۱۸۲ موشک به سمت سعودی پرتاب کردند که ۵ تای آن‌ها در موسم حج بود، گفت: فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف، از برخی اظهارنظرهای مسئولان سازمان ملل متحد، شگفت زده هستند.
به گزارش الشرق الاوسط، سرهنگ ترکی المالکی که دوشنبه ۳۰ اوت در کنفرانسی خبری در ریاض سخن می‌گفت افزود: «آن‌ها به دلیل ادعاهای باطل، مواضع اشتباهی می‌گیرند».
او تاکید کرد که دلیل حادثه بمباران بازار ماهی، حوثی‌ها بودند و روایتی که آن‌ها ترویج می‌کنند، اشتباه است. او گفت که محیط صنعا، برای فعالیت موسسه‌های مرتبط با سازمان ملل متحد، مناسب نیست.
المالکی گفت که «راهکارهایی توسط ائتلاف عربی در حال اجرا شدن است و پذیرای هرگونه تماسی از سوی هر موسسه بین‌المللی هستیم». او تاکید کرد که باید در این زمینه بی طرفی، پایبندی به ارزش‌های سازمان ملل متحد و عدم سکوت در برابر تجاوزهای حوثی‌ها باید رعایت شود.
سخگوی ائتلاف عربی گفت: «هیچ بیانیه‌ای از سوی سازمان ملل متحد درباره تصرف انبارهای این سازمان توسط حوثی‌ها منتشر نشد».
او تاکید کرد که گذرگاه‌های انسانی در یمن با تمام توان در خال کار کردن هستند و مجوزهای هوایی، زمینی و دریایی بدون توقف صادر می‌شود.
المالکی درباره آخرین تحولات و پیشروی نیروهای ارتش یمن با پشتیبانی ائتلاف در شماری از مناطق هم سخن گفت.
او گفت که شبه‌نظامیان حوثی از سال ۲۰۱۵ تا کنون، ۱۸۲ موشک به سمت سعودی پرتاب کردند که ۵ تای آن‌ها در موسم حج بود.
او افزود که شبه‌نظامیان از مناطق حمایت شده برپایه قانون بین‌المللی استفاده می‌کنند و همچنین از غیرنظامیان برای اجتناب از قرار گرفتن در معرض حملات ائتلاف، بهره می‌برند.
المالکی گفت: «حوثی‌ها از یک زندان برای آموزش تروریست‌ها استفاده می‌کنند، در اماکن مسکونی به تک تیراندازها آموزش می‌دهند و همچنین از مدارس استفاده می‌کنند».
او افزود که ائتلاف به هدف قرار دادن سکوهای پرتاب موشک شبه‌نظامیان ادامه می‌دهد.
از سوی دیگر، استاندار الحدیده یمن در گفت و گوی تلفنی با الشرق الاوسط گفت: ایران علنا به تسلیح حوثی ها از راه دریا اقدام می کند و آنها با استفاده از دوره توقف پیشروی ارتش به سمت مرکز به امدادرسانی با سلاح پرداخته است.
حسن الطاهر همچنین گفت: شبه نظامیان کودتاچی با به کارگیری مزدوران آفریقایی خود تعداد زیادی سلاح وارد کشور کرده و از این افراد با پول سپری برای خود درست کرده است.
وی همچنین افزود: نمی توان به نقش فرستاده سازمان ملل امید بست اما چاره ای جز عملیاتی کردن قطعنامه سازمان ملل وجود ندارد.
استاندار الحدیده از فرار سرکردگان حوثی از الحدیده در پی حملات ائتلاف خبر داد و اضافه کرد: عملیات اطلاعاتی ائتلاف در شناسایی فرماندهان درجه یک و دو حوثی ها تاکنون موفقیت آمیز بوده است و باید تاکید که تا پاکسازی کامل مناطق اشغال شده ادامه می دهیم.