پله فوتبالیست سابق برزیل

پله فوتبالیست سابق برزیل

«پله»، ستاره سابق فوتبال برزیل کتاب جدید قطور خود را به وزن ۱۵ کیلوگرم و قیمت یک هزار و ۷۰۰ دلار منتشر و رونمایی کرد.

خبرگزاری شین هوا نوشت که ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به «پله» در مراسم رونمایی از این کتاب، در حالی که اشک می ریخت کتاب خود را به حاضرین معرفی کرد.

نام این کتاب «۱۲۸۳» است. ۱۲۸۳ تعداد گل هایی است که پله در طول دوران ورزشی اش به ثمر رسانده است. سایت ورزشی گل این کتاب را کتابی تاریخی و گرافیکی دانست که دارای بیش از ۵۰۰ عکس و ۱۲۸۳ مقاله در بیش از۵۰۰ صفحه است. همچنین تمام مطالب این کتاب، به دست خود پله امضا شده است.

پله ۷۲ ساله که سه بار قهرمان جام جهانی را در کارنامه ورزشی خود دارد، در صفحه توییترش نوشت: «نگاه کردن به همه این عکس ها برای من سرشار از احساس بود و نوشتن این کتاب موجب شد تا من به همه افرادی که در زندگیم دوستشان دارم و به من کمک کردند، مانند خانواده ام، دوستانم و طرفدارانم فکر کنم.»

بر اساس این گزارش، از این کتاب فقط ۱۲۸۳ نسخه به چاپ رسیده است و چند نسخه ویژه آن با امضای شخص پله نیز با قیمت ۲۶۰۰ دلارارزش گذاری شده است.

علاوه بر برزیل، نسخه هایی از این کتاب نیز در نیوریورک، لندن و دوبی به فروش می رسد و فروش آن در کتاب فروشی های مشخصی از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

پله در سال ۱۹۴۰ در ترس کوراکوس برزیل به دنیا آمد. پدرش یک فوتبالیست آماتور بود. ادسون کوچک در۱۱ سالگی توسط والد ماردی برتو یکی از مربیان استعدادیاب برزیل کشف شد.

وی در ۱۵ سالگی به باشگاه «سانتوس» پیوست و در سپتامبر ۱۹۵۶ نخستین بازی خود را مقابل کورینتیانس انجام داد و اولین گل خود را در دروازه این تیم جای داد.

پله در دوران طلایی خود سه جام جهانی را کسب کرد و رکوردهای بسیاری را شکست. وی اولین بازیکنی است که ۱۰۰۰ گل به ثمر رساند. از او به عنوان بزرگ‌ ترین فوتبالیست تاریخ جهان نیز یاد می‌شود.

وی مهارت کامل بازی با هر دو پا را داشت. تمام‌کننده‌ای قهار بود، دریبل ‌زنی بی ‌نظیر و پاسوری به یاد ماندنی بود. سرعت و قدرت شوت پله از مهمترین ویژگی‌هایش محسوب می شود.
پله در دوران حرفه‌ای خود سه جام جهانی را کسب کرد و ۱۲۸۱ گل به ثمر رساند. او تمام دوران فوتبال خود را در باشگاه برزیلی سانتوس بازی کرد و تنها در سال‌های آخر به آمریکا رفت تا برای کاسموس بازی کند.
پله بعد از بازنشستگی در سال ۱۹۷۷ به عنوان شخصیتی ورزشی فعالیت کرد و برای مدتی وزیر ورزش برزیل بود.