با حضور صد کارشناس وابسته به نهادهای بین المللی و منطقه ای

الجزایر – بوعلام غمراسه

وزیر امور خارجه الجزایر عبد القادر مساهل روز سه شنبه (۲۷ نوامبر) گفت کشورش تلاش های گسترده ای برای حفظ امنیت کشور و مناطق مرزی به کار می گیرد و تجربه های خود در زمینه مبارزه با تروریسم را در قالب همکاری دو جانبه و منطقه ای و بین المللی در اختیار کشورهای منطقه قرار می دهد.
این اظهارات در نشست بین المللی سه روزه که به منظور ایجاد راهکارهایی برای توانمندسازی نیروی انتظامی در کشورهای غرب آفریقا و فعال سازی روند مبارزه با تروریسم در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار می شود مطرح گردید.
مساهل در ادامه گفت «روند مبارزه با تروریسم و خشونت گرایی به دلیل تلاش های گسترده کشورها و نیز همکاری منطقه ای و بین المللی و نیز اتحادیه آفریقا پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.»
او خاطر نشان کرد « هر چند توان سازگاری گروه های تروریستی با شرایط جدید بسیار بالاست اما آگاهی نسبت به خطر تروریسم و تندروی در جهان افزایش یافته است. کشورها با خطر بازگشت پیکارجویان گروه های تروریستی در مناطق درگیری روبرو هستند.»
مساهل یادآور شد «کشورهایی که در معرض تهدید تروریستی قرار دارند به ارتباط بین خشونت و تندروی و جنایات سازمان یافته فرامرزی و حمایت مالی فعالیت های جنایتکارانه گروه های تروریستی پی برده اند. گروه های تروریستی با همین حمایت های مالی به جذب جوانان برای خرابکاری می پردازند و رفته رفته شیوه های سنتی و قدیمی و محدود جذب افراد را کنار گذاشته و از روش های نوین در این راستا بهره می گیرند.»
این نشست زیر نظر انجمن بین المللی مبارزه با تروریسم برگزار می شود. کشور الجزایر عضو این نهاد است.
در این نشست سه روزه چند موضوع عمده همچون «تحول تهدیدات تروریستی در منطقه بیابانی (الساحل) و تامین امنیت مرزها و جلوگیری از بازگشت پیکارجویان تروریست و تامین مالی تروریسم و پیشگیری از تندروی و خشونت طلبی» مورد بررسی قرار می گیرد. ۱۰۰ کارشناس کشورهای عضو انجمن بین المللی مبارزه با تروریسم و نیز از کشورهای بخش غرب آفریقا و سازمان های بین المللی و منطقه ای از جمله سازمان ملل و اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا و پلیس اتحادیه اروپا و اینترپل در این نشست شرکت می کنند.
مساهل افزود «ابزارها و شیوه های مبارزه با تروریسم و خشونت طلبی رو به گسترش بوده که همین نشانگر مشارکت بیشتر و پایبندی قوی تر جامعه بین الملل برای مقابله با آن است و نیز حالا این باور به وجود آمده که هیچ کشوری از خطر تروریسم به دور نیست.»
او خاطر نشان کرد «کشورها همچنان بودجه قابل ملاحظه ای به تقویت توان نظامی و امنیتی و مدنی اختصاص می دهند تا با تروریسم و جنایت سیستماتیک در آفریقای غربی و در کل قاره آفریقا مبارزه کنند. این منابع مالی همچون باری بر دوش این کشورها سنگینی می کند و مانع از اجرای اهداف مشروع و برنامه های توسعه محور ملی در آفریقا می شود.»