المالکی بر محافظت از شهروندان و پایبندی به حمایت از ناوبری دریایی در این عملیات تأکید کرد

ریاض: عبدالهادی حبتور

نیروهای مشترک ائتلاف عربی حامی مشروعیت دولت یمن نسبت به توسعهٔ محدودهٔ استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین از صنعا به دیگر استان‌های یمن از جمله الجوف، ریمه، ذمار و صعده توسط حوثی‌ها هشدار دادند.
به گزارش الشرق الاوسط، این ائتلاف هشدار داد که این اتفاق مدیریت بین‌المللی و منافع تجاری را به خصوص در دریای سرخ و باب المندب در معرض تهدید قرار می‌دهد.
روز گذشته (یکشنبه) این ائتلاف از ویران کردن ۷ پایگاه حوثی‌ها برای ساخت، انبار، مراقبت، سکوی پرتاب و کنترل این هواپیماها خبر داد.
ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف در یک کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد در عملیات نظامی برای نابودی این پایگاه‌ها تمام اقدامات محافظتی برای جلوگیری از آسیب به شهروندان اتخاذ شد.
وی ضممن اشاره به ویران کردن این ۷ پایگاه عنوان کرد:حوثی‌ها نه تنها در میان صنعا، الجوف و صعده از این هواپیماها استفاده می‌کنند بلکه در حال توسعهٔ این گستره به دو استان ریمه و ذمار با استفاده از برج‌های کنترل توسط کارشناسانی از سپاه پاسداران و حزب‌الله هستند که همهٔ آنها به‌طور کامل ویران شد.
وی اشاره کرد داشتن چنین قدرتی از جانب یک گروهک تروریستی نه تنها برای ائتلاف بلکه برای مدیریت و جامعهٔ جهانی نیز به دلیل منافعی همچون تجارت بین‌المللی از طریق دریای سرخ و باب المندب یک چالش به‌شمار می‌رود.
وی افزود: این موضوع تأکید می‌کند که ادامهٔ قاچاق اسلحه به شبه نظامیان این قدرت را داد که عملیات نظامی را ادامه دهند. ائتلاف عربی نیز به منع قاچاق هواپیماهای بدون سرنشین و لوازم یدکی آن ادامه می‌دهد و به نیابت از جامعهٔ جهانی به ویران کردن این توانایی‌ها می‌پردازد و آنچه اتفاق افتاد موفقیتی برای ائتلاف و جامعل جهانی است.
وی اشاره کرد حوثی‌ها هواپیماهای بدون سرنشین و از جمله هواپیمای ابابیل که به آن «قاصف» می‌گویند را از رژیم ایران دریافت کردند.
وی افزود: آنها بیش از یک سال است سعی در حمله به مناطق اساسی سعودی همچون فرودگاه آبها و پایگاه‌های آرامکو را دارند و در داخل به یمنی‌ها حمله کردند.
بر اساس اظهارات وی پایگاه‌هایی که نابود شد شامل مکان‌ها ساخت و انبار هواپیمای بدون سرنشین، سکوی پرتاب، تحلیل و اقدامات پیش از پرتاب و امدادهای لجیستیک است.
وی تمرکز شبه‌نظامیان بر استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را ورشکستگی واقعی آنان در نتیجهٔ ویران شدن موشک‌های بالستیک آنها توسط ائتلاف عربی دانست.