بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دیروز یکشنبه به کشور چاد سفر کرد. وی سفر یک روزه خود به این کشور آفریقایی با اکثریت مسلمان را «دستیابی به یک موفقیت و پیشرفت تاریخی» قلمداد کرده و انتظار دارد روابط دیپلماتیک دو کشور از سر گرفته شود.
به گزارش الشرق الاوسط، نتانیاهو قبل از سوار شدن به هواپیما در فرودگاه بن گوریون در نزدیکی تل آویو گفت: «سفر به یک کشور مسلمان بزرگ که مرزهای مشترک با لیبی و سودان دارد به مثابه دستیابی به یک موفقیت تاریخی است».
وی افزود: «این سفر در راستای انقلابی است که در جهان عربی و مسلمان انجام می‌دهیم، همان انقلابی که وعده آن را داده بودم».
نتنانیاهو با اشاره به احتمال ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور که از سال ۱۹۷۲ قطع شده بود یادآور شد: «سفر به چاد فرصتی برای اعلام «اخباری مهم» است».
دفتر نتانیاهو پس از اعلام رسیدن وی به چاد از دیدار وی با ادریس دیبی رئیس‌جمهور چاد خبر داد.
نخست‌وزیر اسرائیل در پی بهبود روابط اسرائیل با کشورهای عربی و اسلامی است و گفت به زودی پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه حاصل می‌شود.
نتانیاهو در تلاش برای تبرئه خود از اتهامات اخیر وارده به وی در زمینه فساد اشاره کرد: «امیدوارم در انتخابات آینده در ۹ آوریل مجدداً انتخاب شوم که در این صورت روابط با کشورهای دیگری از سر گرفته خواهد شد».
وی افزود: «این اقدام خشم ایران و فلسطین را برمی‌انگیزد، چرا که آنها سعی دارند مانع نزدیکی ما با کشورهای دیگر شوند، اما قادر به این کار نخواهند بود».
گفتنی است ادریس دیبی رئیس‌جمهور چاد پیش از این در ماه نوامبر به اسرائیل سفر کرده بود.
نتانیاهو و دیبی در آن زمان چیزی در خصوص مذاکرات خود و اینکه معاملات اسلحه بوده یا نه سخنی به میان نیاوردند، اما به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی ارتش چاد و آژانس اطلاعات ملی این کشور از تجهیزات نظامی اسرائیل برای مقابله با شورشیان در شمال و شرق چاد استفاده کردند.