عدم دیدار عبدالمهدی با مسئولان بصره اشاره به عدم رضایت وی از عملکردشان داشت

بغداد: فاضل النشمی

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز گذشته به استان بصره سفر کرد که ماه‌ها شاهد اعتراضات مردمی علیه فساد، عدم ارائهٔ خدمات و بیکاری است.
به گزارش الشرق الاوسط، بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی عبدالمهدی عنوان کرد که این سفر برای بررسی طرح‌های خدمات رسانی از جمله آب، فاضلاب، گاز، برق و… است و هدف از آن ایجاد راه‌حل و کاهش رنج شهروندان بصره با همکاری دسته جمعی است.
عبدالمهدی در این سفر با نمایندگان شرکت‌های خارجی فعال در بخش نفتی الزبیر دیدار کرد.
آنچه توجه ناظران را به خود جلب کرد این بود که عبدالمهدی مسئولان محلی بصره را در جریان سفر خود نگذاشت و با آنها دیدار نکرد.
یک منبع آگاه به «الشرق الاوسط» گفت عبدالمهدی عمداً محافظان شخصی بسیاری همراه خود نیاورد و خواستار بستن راه‌های داخل استان هنگام سفرش به آنجا نشد.
وی در خصوص دیدار عبدالمهدی با مسئولان محلی گفت که اسعد العیدانی استاندار بصره و رئیس شورای این استان هنگام سفر عبدالمهدی در بصره حضور نداشتند اما وی می‌توانست با نمایندگان آنها دیدار کند. گمان می‌کنم وی از استانداری و شورا به دلیل تنش‌ها، سوءمدیریت پرونده‌های خدماتی، بهداشتی و غیره ناراضی است.
غانم حمید المیاحی عضو شورای محلی بصره نیز سفر عبدالمهدی را بی‌احترامی به دولت محلی دانست و اظهار کرد: عدم ابلاغ دولت محلی توسط عبدالمهدی در حالی که سفری به استانی مهم داشت که نمایندهٔ اقتصاد عراق است را نمی‌دانیم.
گفتنی است اگرچه شدت اعتراضات بصره کم شده‌است اما از ژوئیه گذشته تا به اکنون ادامه دارد.
روز گذشته نیز همزمان با سفر عبدالمهدی به بصره، معترضان در منطقهٔ خور الزبیر برای مطالبهٔ تغییر آن به یک منطقهٔ اداری و ایجاد فرصت‌های کاری برای جوانان بیکار به خیابان ریختند.
اعتراض کنندگان همچنین در مقابل هتل شیراتون که مقر احتمالی اقامت عبدالمهدی بود تحصن کردند اما وی همان روز به بغداد بازگشت.