باراک اوباما، با شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی در اتاق بیضی کاخ سفید

باراک اوباما، با شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی در اتاق بیضی کاخ سفید

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی را در اتاق بیضی کاخ سفید به حضور پذیرفت، در این دیدار بر اهمیت همکاری استراتژیک بین دو جانبه تاکید کردند، وپروندهای منطقه بحث و گفت‌وگو کردند.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: در دیدار اوباما و شاهزاده محمد درباره مسائل عمده منطقه، مانند بحران سوریه و یمن، و همچنین همکاری ایالات متحده و عربستان در مبارزه علیه داعش نیز گفت‌وگو شده است، همچنین دو طرف به بررسی طرح تحول ملی عربستان (چشم انداز سعودی در ۲۰۳۰) پرداختند، اوباما از این طرح و برنامه‌های اقتصادی ریاض استقبال و بر تقویت همکاری با ریاض در برنامه‌های آتی تاکید کرد.

بنا بر اعلام کاخ سفید، اوباما در این دیدار ضمن قدردانی از مشارکت عربستان سعودی در حمله علیه گروهک تروریستی داعش، از آن چه پایبندی این کشور به سازش سیاسی برای درگیری یمن و پشتیبانی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج از این کشور بحران زده در زمینه تامین نیازهای انسانی وعملیات بازسازی خواند، استقبال کرد.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا و جانشین ولیعهد سعودی اتخاذ اقداماتی در راستای پشتیبانی از عراقی ها از قبیل افزایش تلاش کشورهای عرب حاشیه خلیج برای تامین نیازهای فوری امدادرسانی انسانی و بازگرداندن ثبات به این کشور را نیز مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در رابطه با بحران سوریه نیز کاخ سفید تاکید کرد که اوباما و بن سلمان اهمیت پشتیبانی از انتقال سیاسی در سوریه بدون مشارکت بشار الاسد، رئیس جمهوری کنونی این کشور را بررسی کردند.

شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، جانشین ولیعهد، نایب دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان سعودی بر تعهد قوی کشورش به نتایج حاصل از توافق پاریس در مورد تغییرات اقلیمی تاکید کرد، همچنین بر اهمیت همکاری با امریکا تاکید کرد.

یک منبع در کاخ سفید به “الشرق الاوسط” گفت: اوباما بر اهمیت نقش عربستان سعودی در منطقه برای حل و فصل درگیرهای و کاهش تنش تاکید کرد”.

از سوی دیگر، عادل جبیر وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت: “در مورد بحران سوریه، هیچ تفاوتی در دیدگاه میان عربستان سعودی وامریکا وجود دارد”.