پیشنهاد عون: تأسیس بانک عربی برای بازسازی و توسعه

نشست توسعهٔ اقتصادی و اجتماعی سران عرب روز گذشته در بیروت چالش‌های عربی در همهٔ زمینه‌ها را مطرح و بررسی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، میشل عون رئیس‌جمهور لبنان این نشست را تحت عنوان «شکوفایی از عوامل صلح است» افتتاح کرد.
عون در افتتاحیه این نشست طی سخنانی تصریح کرد: ما برای مقابله با چالش‌های اقتصادی و توسعه در کشورهای خود این نشست را برگزار می‌کنیم، خاورمیانه اسیر جنگ‌های متعددی است اما ما امروز به دنبال بررسی دلایل و عاملان نیستیم بلکه به دنبال بررسی نتایج ویران‌بار آن بر اقتصاد و رشد و توسعه کشورهای خود هستیم.
عون ضمن اشاره به پیشنهاد تأسیس بانک عربی عنوان کرد مأموریت این بانک پیشنهادی کمک به تمامی کشورها و ملت‌های عربی برای عبور از بحران‌های‌شان و مشارکت در توسعه اقتصادی پایدار است.
احمد ابو الغیط دبیرکل اتحادیهٔ عرب نیز ضمن تشکر از خادم حرمین شریفین و پادشاهی سعودی برای میزبانی دورهٔ سابق این نشست در خصوص عدم مشارکت لیبی در این نشسست اظهار ناراحتی کرد.
وی ضمن اشاره به اینکه نصف شهروندان جهان عرب به اینترنت دسترسی ندارند، عنوان کرد وسیلهٔ توسعه‌ای که در نظر داریم انسان است و جز با بهره‌وری از انسان محقق نمی‌شود.
دبیرکل اتحادیه عرب ابراز امیدواری کرد که همبستگی بیشتری برای حمایت از جوامع تحت فشار بحران‌های انسانی از جمله لبنان و اردن صورت بگیرد.
محمد الجدعان، وزیر دارایی سعودی نیز عنوان کرد برگزاری این نشست در بیروت همزمان با چالش‌های زیاد و موضوع‌هایی است که لبنان با آن درگیر است و باعث صرف درآمدهای آن می‌شود این در حالی است که کشورهای عربی باید درآمد خود را برای زندگی شرافتمندانه صرف کنند.
وی ضمن تأکید برای هم افزایی تلاش‌ها در جهت مقابله با متزلزل کردن ثبات و اتخاذ سیاست‌هایی برای فعالیت عربی مشترک، بر اهمیت تقویت تجارت عربی مشترک و رفع موانع آن تأکید کرد.
وی اظهار کرد سعودی بار دیگر پیشنهاد خود را برای ادغام نشست توسعهٔ اقتصادی سران کشورهای عربی با نشست سیاسی سران کشورهای عربی مطرح می‌کند به طوری که موضوع‌های توسعه یک بند مستقل از جدول برنامه‌های نشست سران کشورهای عربی باشد.
رامی الحمدلله نخست‌وزیر فلسطین نیز تأکید کرد: به تصمیمات نشست اقتصادی برای تزریق سرمایه‌گذاری‌های کشورهای عربی در فلسطین امیدواریم و خواستار حمایت بیشتر از قدس برای پشتیبانی از مقاومت مردم آن و سازمان‌هایش هستیم.
محمود عبدالعزیز رئیس‌جمهور سودان نیز خواستار شتاب برای تحقق راه‌حل جامع و عادل برای فلسطین شد که بر قطعنامه‌های بین‌المللی و اقدام صلح عربی استوار باشد.
وی همچنین بر ضروت تحقق صلح در یمن و سوریه تأکید کرد.
شیخ صباح الخالد وزیر خارجهٔ کویت نیز از اقدام امیر کویت برای ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری در زمینه تکنولوژی با سرمایهٔ ۲۰۰ میلیون دلاری خبر داد که کویت ۵۰ میلیون دلار آن را پرداخت می‌کند و هیئت کشور قطر نیز از مشارکت ۵۰ میلیون دلاری خود برای شرکت در این صندوق خبر داد.
شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه وزیر خارجهٔ بحرین نیز ابراز امیدواری کرد که این نشست آرزوهای ملت عربی را در خصوص توسعه، شکوفایی، مقابله با چالش‌ها و ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک در بخش‌های توسعهٔ پایدار مجسم کند.
سامح شکری وزیر خارجهٔ مصر ضمن تأکید بر اینکه پروندهٔ انرژی از اولویت‌های این نشست است از آمادگی مصر برای انتقال تجربه‌های خود در زمینهٔ برق خبر داد.