نمایندگان پارلمان مصر پاسخ‌های السیسی را موفق قلمداد کردند

قاهره: محمد نبیل حلمی

نمایندگان پارلمان مصر از اقدام شبکه «سی بی اس» آمریکا در خصوص «دستکاری سیاسی» سخنان عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در مصاحبه با این شبکه که در برنامه‌ای با عنوان «۶۰ دقیقه» پخش شد، ابراز نارضایتی کردند و گفتند: «در این مصاحبه مسئله نادرست و شرم‌آوری وجود ندارد که مصر خواستار عدم پخش آن شود».
به گزارش الشرق الاوسط، این شبکه آمریکایی قبل از پخش گفتگو اعلام کرد: «حکومت مصر خواستار عدم پخش مصاحبه با السیسی شد».
مجری برنامه در این مصاحبه از السیسی در خصوص رابطه نزدیک و عمیق مصر با اسرائیل می‌پرسد و رئیس‌جمهور مصر نیز ضمن تأیید این امر گفت: «این درست است، نیروهای هوایی ما گاهی نیاز به عبور از اسرائیل دارند و ما در این زمینه با آنها هماهنگی می‌کنیم».
محمد العرابی وزیر خارجه اسبق مصر و عضو پارلمان این کشور در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «مصاحبه این شبکه آمریکایی در راستای مطالبی است که همواره و از سال ۲۰۱۳ از سوی رسانه‌های غربی علیه مصر مطرح شده‌است و نهادهای رسمی نیز همواره به آنها پاسخ داده‌اند».
وی در ادامه افزود: «این شبکه با دستکاری سیاسی مصاحبه سعی کرد بیننده بیشتری را جذب کرده و اینگونه وانمود کند که این گفتگو برای السیسی شرم‌آور است، اما در مصاحبه دیدیم که پاسخ‌های رئیس‌جمهور کاملاً منسجم و موفق بوده‌است».
گفتنی است این مصاحبه در سپتامبر گذشته و در حاشیه سفر السیسی به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل ضبط شده‌است.
از سوی دیگر، طارق الخولی عضو کمیته روابط خارجی پارلمان مصر نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «شبکه «سی بی اس» در جهت تبلیغ برای این مصاحبه سعی کرد سخنان رئیس‌جمهور را طوری منعکس کنند که مواردی نادرست و شرم‌آور دارد، در حالی که چنین چیزی وجود نداشت».
در این میان، محمد الباز سردبیر روزنامه «الدستور» مصر در گزارشی در این باره نوشت: «مصر خواستار عدم پخش این مصاحبه شد، چرا که بسیار نادرست است که یک شبکه تلویزیونی با یک رئیس‌جمهور مصاحبه کند و پخش آن را ۴ ماه به تعویق بیندازد».