محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران - آسوشیتدپرس

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران – آسوشیتدپرس

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، رقابت‌های کشورها در خاورمیانه را یکی از عوامل موثر در به نتیجه نرسیدن پرونده هسته‌ای ایران دانست.

وی که در نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی و موسسه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در تهران سخنرانی می کرد، بحران‌ها در خاورمیانه را ناشی از «رقابت‌های ژئوپولوتیکی» دانست. وی تاکید که این رقابت ها و ناآرامی ها سبب شده تا «بحران سوریه و موضوع هسته‌ای ایران» به راه حل مطلوب نرسند.

وزیر امور خارجه ایران چنین بحران هایی را نتیجه تلاش کسانی خواند که در این طولانی تر شدن روند مذاکرات نفع دارند. وی در تشریح این امر گفت: ««کسانی که در بحرانی نشان دادن پرونده اتمی ایران منافعی دارند، تلاش دارند تا این “بحران ساختگی” ادامه پیدا کند.»

ظریف بازیگران منطقه را مسئول این «بحران» خواند و تصریح کرد: «این بحران از سوی برخی از بازیگران در منطقه تبلیغ شده تا پوششی را برای توجیه اهداف استراتژیک کوتاه مدت آنها در منطقه ایجاد کند.»

وی با تاکید بر آن که مذاکرات در طول کابینه حسن روحانی، رییس جمهور اعتدالگرای ایران، با مذاکرات کابینه محمود احمدی نژاد، رییس جمهور محافظه کار دوره پیشین این کشور، تفاوت اساسی دارد، گفت: «کشورهای طرف مذاکره با ایران باید واقعیت ها درباره مساله هسته ای ایران را بپذیرند. شرایط با ۱۰ سال پیش متفاوت است و نمی توان به گذشته بازگشت.»

اظهارات ظریف در حالی مطرح می شود که مقامات دولت بریتانیا و آمریکا در هفته های اخیر بارها اعلام کردند «تهران می‌تواند نقش مثبتی در حل بحران داعش» داشته باشد. با این وجود به نظر می رسد، به دلیل حمایت ایران از دولت بشار اسد و در جریان بودن مذاکرات هسته، رهبران آمریکا مایل این نیستند این نقش در مبارزه با داعش در سوریه اعمال شود.

ایران و گروه ۱+۵ سرگرم مذاکرات جامع با هدف حل و فصل نهایی پرونده اتمی ایران هستند. مهلت پایان این مذاکرات، سوم آذر (۲۴ نوامبر) تعیین شده است.

امروز سه شنبه ۷ اکتبر، هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد تهران شدند و گفتگو با مقامات ایرانی را آغاز کردند. این هیات به ریاست ترو واریورانتا معاون امور پادمان‌های آژانس بین المللی وارد تهران شد تا مسائل حل نشده بین ایران و آژانس را بررسی کند.

ایران و آژانس در سومین گام همکاری‌های فنی برای حل ۵ موضوع تفاهم کرده بودند که دو موضوع آن به دلیل زمان بر بودن، باقی مانده است. ایران همچنین دو گام دیگر شامل ۱۳ اقدام عملی را انجام داده است. هیات اعزامی آژانس درباره این دو موضوع با مسئولان سازمان انرژی اتمی گفت‌و‌گو می کند.

گفته می شود در سفر این هیأت به تهران، مقامات ایرانی بر اساس توافق‌نامه ژنو که در آذر ماه ۹۲ به امضای ایران و کشورهای ۱+۵رسید موظف هستند دسترسی این هیأت به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ و کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی را فراهم کنند.

از سوی دیگر رضا نجفی” سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در گفتگو با ایرنا با اشاره به این سفر ضمن هشدار به آژانس درباره درز اطلاعات هسته ای ایران که در اختیار این نهاد سازمان ملل قرار گرفته گفته بود: «مساله مایه تاسف این است که حفظ اطلاعات طبقه بندی شده در آژانس دوباره رعایت نشده و در حالی که ایران و آژانس مشغول برنامه ریزی بودند، خبر آن توسط یک رسانه غربی منتشر شده است.»

وی تاکید کرد: «موضوع یکبار دیگر نگرانی ایران در مورد وجود جاسوسی در آژانس را تایید می‌کند.»