در پی اظهارنظرهای مختلف درباره شرایط فیلترینگ شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک در ایران، این بار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این کشور با واکنش در این زمینه خواستار رفع فیلترینگ فیسبوک شد.

به گزارش خبرگزاری های ایران، علی جنتی گفت: باید با کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ صحبت شود تا نه تنها فیس بوک بلکه سایر شبکه های اجتماعی نیز قابل دسترسی باشند و قید غیرقانونی بودن برای دسترسی به آنها برداشته شود.

علی جنتی روز دوشنبه در حاشیه نشست فعالان رسانه های دیجیتال در همین حال گفت که موضوع فیسبوک به کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ مربوط می شود که مستقیما زیر نظر وزارت ارشاد نیست و وزارت ارشاد فقط یک نماینده در این کمیته دارد.

وزیر ارشاد ایران در مورد نقش کم رنگ و منفعل وزارت ارشاد در کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ گفت: “من از گذشته دفاع نمی کنم اما آنچه که هم اکنون می توان در مورد آن اظهارنظر داشت نقش پررنگ نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کمیته است.”

علی جنتی همچنین از مشکلات به وجود آمده در پی کارکرد نابجای فیلترینگ اینترنتی گفت: من طی ۳ سال اخیر که به امور تحقیقاتی مشغول بودم با این مشکلات مواجه شده ام که باید این موضوع رفع شود.

وی افزود: باید تا جایی که می توانیم فیلترینگ سایتهای اینترنتی را به ضرورت برسانیم و تنها در حد ضرورت از این روش برای محدودیت دسترسی استفاده کنیم.

صحبت های وزیر ارشاد در حالی عنوان می شود که بعضی مقامات دیگر در ایران پیشتر رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک را تکذیب کرده و یا حتی در قبال آن واکنش منفی نشان داده بودند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران روز دوشنبه ۱۵ مهر در زمینه رفع فیلتر شبکه های اجتماعی فیسبوک و توییتر به خبرگزاری های داخلی گفت: “قرار نیست که این شبکه ها رفع فیلتر شوند”.

همچنین غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس شورای نظارت بر محتوای اینترنت هم پیش از این گفته بود که “اکنون زمان برداشته شدن فیلتر سایت های نظیر فیس بوک نیست.”

اواخر شهریور امسال برای مدت کوتاهی دسترسی آزادانه به فیسبوک و توییتر برای ایرانیان فراهم شد. این امر به خوش‌بینی‌ها درباره احتمال رفع فیلتر این شبکه‌ها دامن زده بود، اما گفته شد که رفع فیلتر موقتی احتمالا ناشی از نقص فنی بوده است.

همچنین به گزارش بی بی سی، اخیرا حساب توییتر منسوب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، تلویحا از قصد او برای رفع فیلتر توییتر خبر داده بود.

این حساب در پاسخ به سوال رئیس توییتر درباره دسترسی آزادانه ایرانیان به توییتر نوشته بود: “تلاش می‌کنم تا مردم کشورم بتوانند به راحتی به تمام اطلاعات جهان دسترسی داشته باشند، چون این حق آنها است.”

اما مسلم است که قائله شبکه های اجتماعی به این سادگی ها خاتمه نمی یابد، زیرا از سویی برخی چهره‌های محافظه‌کار در جمهوری اسلامی شبکه‌های مجازی نظیر فیسبوک و توییتر را “ابزار جنگ نرم دشمن” معرفی می‌کنند و از سوی دیگر علاوه بر اقبال گسترده مردم در ایران مانند دیگر کشورهای دنیا به این شبکه اجتماعی، اکنون مقامات بلندپایه دولتی هم به سراغ این شبکه اجتماعی رفته و از مزایای آن بهره مند می شوند.

در این میان اظهارات اخیر مشاور قضایی دادستان کل ایران مبنی بر “ماهیت صهیونیستی” فیسبوک، شاید کار را برای هواداران رفع فیلترینگ این شبکه اجتماعی در ایران سخت تر کرده باشد چرا که بدین ترتیب آنها در واقع انگ ارتباط با صهیونیست ها را برای خود خواهند خرید.

با این حال حساب‌های منسوب به مقام‌های عالی جمهوری اسلامی، از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و حسن روحانی، رئیس‌جمهور، حضور پررنگی در این شبکه‌ها دارند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم استفاده چشمگیری از این شبکه‌ها می‌کند.