گزیده ای از چند اثر هنری که در هفته هنر اسلامی لندن به فروش گذاشته می شود – عکس از الشرق الاوسط

گزیده ای از چند اثر هنری که در هفته هنر اسلامی لندن به فروش گذاشته می شود – عکس از الشرق الاوسط

لندن، الشرق الاوسط – دو خانه حراجی بسیار معتبر لندن از روز سه شنبه هفته ای را به صورت ویژه به فروش آثار هنری اسلامی اختصاص دادند. در هفته هنر اسلامی، در حراجی های کریستی و سوث بی بسیاری از گنجینه های هنری با قدمتی چندصدساله از سراسر جهان اسلام عرضه می شود.

الشرق الاوسط در گردشی در حراجی های کریستی و سوث بی به منظور بررسی برترین قطعاتی که در جریان هفته هنر اسلامی به نمایش گذاشته می شود، با مجموعه ای بزرگ از عتیقه های اسلامی برخورد کرد که بعضی از آنها دارای تاریخی غنی و داستان های منحصر به فرد هستند، و بعضی دیگر نیز زیبایی خاصی دارند که در مقابل تاراج زمان مقاومت کرده و از مهارت و زبدگی صنعتگران و هنرمندان خالق این آثار خبر می دهند.

این گردش در یکی از سالن های حراجی کریستی در خیابان کینگ استریت آغاز شد، جایی که قطعات هنری که قرار است ۸ اکتبر به حراج گذاشته شود بر روی چند میز و قفسه به نمایش گذاشته شده است.

سارا پلامبلی، رییس بخش هنر اسلامی در کریستی، به ما این فرصت را داد که بعضی از مهم ترین قطعاتی را که قرار است به حراج گذاشته شود، ببینیم.

نخستین قطعه، یک قالی منحصر به فرد بافت لاهور بود که قدمت آن به قرن هیجدهم بازمی گردد. بر اساس کاتالوگ این حراجی، این قالی برای نماز طراحی شده. این قالی جزئیات و رنگ های ظریفی دارد و به شکلی حیرت آور نرم است. نقوش روی این قالی نیز منحصربفرد است چرا که رنگ های زرد و قهوه ای روشن به همراه گل های صورتی در آن نادر است.

ما همچنین خنجری را دیدیم با قبضه ای از سنگ کریستال نیمه شفاف که قدمت آن به دوران اوج پادشاهی مغول ها در هند باز می گردد. این خنجر در غلافی قرمز نگهداری می شود که گوشه های آن با جواهراتی چون زمرد تزئین شده است. وجه تمایز این خنجر آنست که فلز آن کاملا براق است و شرایط خوبی دارد.

پلامبلی درباره تاریخچه این خنجر گفت که در این باره اطلاعی در دست نیست و نمی دانیم سازنده و یا حتی مالک آن که بوده است. وی گفت که شاید برای یکی از درباریان مغول و یا حتی یکی از پادشاهان آنها ساخته شده است. وی افزود: «در نقاشی های کاخ ها و دربارهای مغول که ما در اختیار داریم، حکمفرمایان و مقامات دولتی خنجرهایی مشابه در دست دارند.»

همچنین در میان این قطعات سنگ کریستال دیگری وجود دارد که به عنوان عطردان استفاده می شود و به گفته پلامبلی قدمت آن به دوره فاطمیون باز می گردد، دوره ای که در آن سنگ کریستال رواج زیادی داشت، هر چند آن کریستال به شفافیت سنگ کارشده در آن خنجر نیست.

در میان قطعات مربوط به دوره فاطمیون (قرن ۱۲ ام میلادی) همچنین قاب چوبی مرصعی وجود دارد که قبلا بخشی از یک در بوده و در داخل چارچوبی که در قرن هیجدهم در سوریه ساخته شده، به کار گرفته شده است. کارشناسان این حراجی از اینکه این در متعلق به یک مسجد یا یک قصر بوده هیچ اطلاعی ندارند. چیزی که آنها می دانند آنست که قطعاتی مانند آن کمتر در بازارهای بین المللی دیده می شود و این مساله ارزش آنرا افزایش می دهد.

مهم ترین اثر در میان این اشیاء، قرآنی نادر است که با طلا بر روی پوست آهوی آبی رنگ با نقش نقره ای نوشته شده است. این نسخه خاص قرآن درقرن هفدهم در هند ساخته شده است. پلامبلی می گوید که قرآن های تزئینی مانند این کم و بیش نادر است. وی استفاده از رنگ آبی در کتاب مقدس مسلمانان را «مسحور کننده» خواند و آنرا یادآور نسخه دیگری از قرآن دانست که وی آنرا قبلا دیده و در اندولس نوشته شده و در آن هم از صفحات رنگی مشابه استفاده شده است.

پلامبلی گفت انتظار دارد این قرآن بیش از قیمت تخمینی ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ پوند به فروش برسد.

در حالی که ایام حج امسال هم به پایان می رسد، آثار هنری از مراسم قدیمی حج هم به نمایش گذاشته شده است به ویژه بعضی عکس ها از سفر حج از مکه به مدینه که توسط محمد صدیق بی گرفته شده. صدیق بی از سپتامبر ۱۸۸۰ میلادی تا ژانویه همان سال، مسافران حج را از قاهره تا مکه همراهی کرد و از مناسک و در مسیر راه از مکان های مقدس مختلف عکسبرداری کرد.

عکس هایی که او گرفت، و بعدا آنها را در مجلات مصری منتشر کرد، از نخستین عکس هایی بود در منطقه گرفته شد.

هفته هنر اسلامی در روزهای هفتم تا دهم اکتبر در حراجی های سوث بی و کریستی لندن جریان دارد.