انتقاد از تعارف برخی از کشورها با حوثی‌ها

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، ایران و «حزب الله» را به حمایت از حوثی‌ها و گروه‌های تروریستی متهم کرد و خواستار ایجاد فشار بر آنها از سوی جامعه بین‌المللی و توقف این دخالت ها شد.
به گزارش الشرق الاوسط، هادی در سخنرانی خود در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با بیان اینکه ایران برای حوثی‌ها سلاح، موشک و تجهیزات تامین می کند و همچنین از آنها حمایت مالی می کند، تاکید کرد که این کشور آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را هدف قرار داده است.
وی اظهار کرد: ایران خطوط بین‌الملل حمل و نقل را به خطر می اندازد. در برخی کشورها تجارت مواد مخدر انجام می دهد. به همراه حوثی‌ها با حمایت از گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش به طور واضح در امور یمن دخالت می کند.
به گفته او، دولت یمن امروز با گروه مذهبی پیچیده ای می جنگند که حکومت را حق الهی خود می داند و انواع خشونت را به کار می گیرد.
وی همچنین با بیان اینکه تنها راه برقراری ثبات در یمن صلح است، اظهار کرد: ما طرفدار جنگ و انتقام نیستیم، بلکه از صلح و انسجام دفاع می کنیم. زیرا ما متوجه مسئولیت خود نسبت به مردم یمن هستیم.
وی در ادامه گفت: ما تأکید کردیم که معضل یمن یک اختلاف سیاسی نیست که بتوان با گفتگو‌ها آن را حل کرد.
هادی اضافه کرد: لجاجت شبه‌نظامیان حوثی باعث ناامیدی تمامی یمنی‌ها نسبت به دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران شد. صلح در یمن تنها در صورت اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی و داشتن قاطعیت محقق می‌شود.
وی افزود: حوثی‌ها احساسات ملی خود را فروخته و به عنوان یک طرف نیابتی در جنگ به نفع ایران و حزب‌الله فعالیت می‌کنند.
او همچنین گفت که صلح در یمن با تعارف‌های برخی کشورهای عضو شورای امنیت هرگز محقق نخواهد شد و بلکه باید با قاطعیت در اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی این مسئله محقق می‌شود.
هادی تاکید کرد: ما آماده صلح هستیم اما باید بر اساس پایان کودتا باشد.
وی افزود: یمن بیش از هر زمان دیگری به حمایت نیاز دارد. یمن کشوری یکپارچه در سایه نظام فدرال عادلانه باقی خواهد ماند.
او از تلاش‌های «مارتین گریفیتس»، فرستاده ویژه «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل در امور یمن تقدیر و تشکر کرد.
رئیس جمهوری یمن همچنین به تمجید از ائتلاف مشترک عربی به رهبری سعودی و طرح‌های ریاض در کشور پرداخت.