محمد رضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور سابق ایران - عکس از مهر

محمد رضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور سابق ایران – عکس از مهر

وبسایت کلمه با استناد به منابعی که از آنها نام نبرده مدعی شده که محمد رضا رحیمی معاون اول رییس جمهور ایران در دوره آقای احمدی نژاد که حکم وی در جریان پرونده اختلاس از بیمه ایران و بعضی موارد دیگر، یک ماه پیش اعلام شده بود، در دادگاه بدوی به پانزده سال حبس تعزیری و حدود ۴ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده است.

تاکنون هیچ رسانه ای به میزان محکومیت آقای رحیمی در این پرونده اشاره نکرده بود و مقامات قوه قضائیه در مصاحبه های مختلف هیچ اشاره ای به آن نکرده اند.

بر اساس قوانین ایران، جزئیات حکم متهمان نباید تا زمان قطعی شدن در دادگاه تجدید نظر علنی شود، هر چند در همه موارد قضایی این رویه رعایت نمی‌شود.

بعضی رسانه ها معتقدند که عدم انتشار جزئیات این حکم علیه یکی از بلندپایه ترین مقامات دولت قبلی در ایران، می تواند از بیم «افشاگری» متقابل آقای رحیمی باشد.

بر اساس بعضی اخبار، یک هفته پس از محکومیت معاون اول محمود احمدی‌نژاد به زندان و پرداخت جزای نقدی از سوی سخنگوی قوه قضائیه، او و همکارانش تهدید کردند در صورت لزوم “پشت‌پرده‌ها” را افشا خواهند کرد.

پرونده تخلفات بزرگ محمدرضا رحیمی که پیگرد قضایی او تا پایان سال ۹۲ با رهبر ایران متوقف شده بود، پس از چهار سال مصونیت، اواخر اسفندماه گذشته با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد.

روز دهم شهریورماه امسال، غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه ایران از صدور حکم رحیمی خبر داده و مجازات او را بدون توضیح بیشتر، تنها “حبس و جزای نقدی” ذکر کرده بود.

آقای اژه‌ای گفته بود: «تا زمانی که یک حکم قطعی نشده نمی‌توانیم در مورد جزئیات آن صحبت کنیم اما حبس و جزای نقدی شامل حکم وی می‌شود».

غلامحسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران، هفته پیش از آن اعلام کرد که پرونده محمدرضا رحیمی، از مقامات ارشد دولت احمدی‌نژاد «قطور و سنگین»است.

نخستین جلسه رسیدگی به «اتهامات مالی» معاون اول رییس‌جمهوری پیشین ایران روز سوم خرداد امسال برگزار شد.

اختلاس از شرکت بیمه ایران بخشی از پرونده آقای رحیمی است.

معاون اول رییس جمهوری سابق ایران زمانی به این سمت انتخاب شد که به نوشته روزنامه «سرمایه»، برخی از نمایندگان مجلس با پیگیری شکایت خود از وی بر این اعتقاد بودند که تخلفات وی در فساد مالی سر به فلک کشیده‌است و تمامی اسناد آن هم موجود است.