جده: عائشه جعفری

موزه «ویکتوریا و آلبرت» در لندن یکی از طرح هایی را به مجموعه برگزیده خود اضافه کرد که از آنِ یک طراح سعودی به نام یحیی البشری است.
به گزارش الشرق الاوسط، مجموعه «ویکتوریا و آلبرت» قرار است آثاری را در کنار یکی از مجموعه ها دیگر که حدود ۵/۴ ملیون طرح را در بر می گیرد در لندن به نمایش بگذارد.
یحیی البشری می گوید: این موزه از من دعوت کرده بود که یکی از طراحی های ام را در مجموعه خود به نمایش گذارد. این طرح را من در یکی از نمایشگاه های پاریس در ضمن مجموعه ای که نامش را «بازگشت به ریشه ها» گذاشته بودم نمایش داده بودم. در واقع قصد من از مجموعه بازگشت معرفی سنت سعودی بود که در قالب لباس های سنتی و نقش و نگار آن از تمام نقاط مملکت نشان داده می شود. برای این کار نیز من به تمام مناطق کشورم سفر کردم و از هر منطقه ای نماد سنتی آن را برگزیدم.
البشری درباره طرحی که موزه پیش گفته برگزیده بود می افزاید: این طرح را من از پارچه سفید و قرمز طراحی کردم و چفیه سعودی را در آن به کار بردم. هدفم این بود که لباس سنتی سعودی را از یک لباس محلی به عرصه جهانی در قالب شکل و شمایل جدید تبدیل کنم.
البشری همچنین اضافه می کند: چندی پیش از گفته های ولیعهد کشورم بسیار شادمان شدم که توجه به لباس سعودی را جزوی از برنامه های کلان اقتصادی کشور دانسته بود و نشان داد که به این مساله توجه قابل ملاحظه ای دارد.
البشری عقیده دارد که جوان سعودی در عرصه طراحی استعداد زیادی از خود نشان داده و آنچه لازم است این است که این استعدادها از راه آموزش و دانش به خوبی هدایت شوند تا به عرصه جهانی راه یابند.
البشری می افزاید که بسیاری از جوانان در کار طراحی هستند و تنها چیزی که آنان نیازمند هستند همین آموزش از راه های علمی و مجرب است. بسیاری را من می شناسم که کار خود را به بهترین شکل در حال انجام دادن هستند و بسیار مفتخرم که به تعداد زیادی از این مردان وزنانِ با استعداد مشورت دادم و هم اکنون نیز بسیار خرسند می شوم اگر به آنان بتوانم نصیحتی برای بهبود کار تقدیم کنم. هیچ چیزی مانند موفقیت طراحان سعودی در عرصه محلی و جهانی مرا شادمان نمی کند.
البشری در پایان می گوید: آرزو دارم که پادشاهی عربی سعودی جایی مشوق برای طراحی گردد و در کشورم طراح هایی را ببینم که برگرفته از تصور سعودی و محلی است که در کنار طرح های مدرن قرار گیرد و طرح های مدرن و سنتی را در کنار هم بچیند. توجه به سنت محلی راز موفقیت یک طراح است و دروازه ورود او به طراحی جهانی.