فرای ایران شناس برجسته آمریکایی

فرای ایران شناس برجسته آمریکایی

«هنر ایرانی در یک هفته» دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری داخل ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

درگذشت ریچارد فرای، ایران شناس برجسته

ریچارد فرای ایران شناس برجسته آمریکایی در سن نود و چهار سالگی درگذشت.

فرای عاشق ایران بود و خانه ای در اصفهان داشت. او وصیت کرده بود که در کنار زاینده رود دفن شود.

فرای که از خانواده ای سوئدی تبار در آمریکا به دنیا آمده بود، در نوجوانی عاشق شرق شد و زبان های ترکی و عربی را فرا گرفت. او بعدها زبان فارسی را هم به خوبی آموخت و به زبان های اوستایی و پهلوی هم آشنایی کامل داشت.

او کتاب “تاریخ بخارا” به کمک محمد سمسار از فارسی به انگلیسی ترجمه و به عنوان رساله دکترای خود ارائه کرد. این کتاب مهمترین و قدیمی ترین کتاب فارسی درباره بخارا محسوب می شود.

فرای مرکز ایران شناسی را در دانشگاه کلمبیا بنیان نهاد و نقش بزرگی در شناساسی فرهنگ و تاریخ ایران داشت. او پیش از انقلاب در دانشگاه شیراز تدریس می کرد و جزو هیئت امنا بود. فرای پس از انقلاب هم مورد احترام بود تا حدی که در سال ۲۰۰۹ خانه ای مسکونی به او هدیه داده شد.

از جمله آثار او درباره ایران باید به “ایران بزرگ: اودیسه قرن بیستم”، “تاریخ ایران باستان” و دوران طلایی ایران” اشاره کرد.

هنرمند ایرانی- اسراییلی و نمایشگاه موزه تل آویو

نمایشگاه تل آیو

نمایشگاه تل آیو

الهام رکنی هنرمند ایرانی-اسراییلی که از هفت سالگی از ایران به اسراییل مهاجرت کرده، نمایشگاهی تازه ای در موزه تل آویو برپا کرده است.

این هنرمند در آثار تازه خود با دوربین فیلمبرداری به سراغ محله های دوران کودکی اش در تهران رفته و خاطرات دوران کودکی اش را مرور کرده است.

تصویری که این هنرمند از این سال ها و این تغییرات ارائه می کند، چهره دیگری از تهران امروز را روایت می کند.

کراوات هایی با نقش پارسی

موزه بریتانیا اقدام به تولید کراوات و گردنبندهایی بر اساس میناتورهای ایرانی و میراث باستانی ایران کرده است.

کراوات با طرح اسب سوار ایرانی در مینیاتورهای ایرانی که در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود، و یک گردن بند با الهام از گردنبند هخامنشی که درکشفیات باستانی در شوش به دست آمده، از جمله این آثار است.

نقش یکی از این کراوات‌ها الهام گرفته از نقش اسب سوار ایرانی است که در مینیاتورهای ایرانی به ویژه در نقش شکارگاه در فرش ایرانی بسیار دیده می‌شود.

علاوه بر کراوات‌ها، یک گردنبند زیبا نیز توسط هنرمندان صنایع دستی در بریتانیا تهیه شده که دراصل تقلیدی از یک گردنبند عصر هخامنشی است که در کشفیات باستان شناسی در شوش باستان به دست آمده و به بریتانیا منتقل شده است.

زندان های دهه شصت در هلند

پوستر فیلم پشت دیوارهای بلند

پوستر فیلم پشت دیوارهای بلند

مستند “پشت دیوارهای بلند: زندگی و مرگ در زندان‌های ایران” برای اولین بار در شهر لاهه در هلند، به نمایش درآمد.

“پشت دیوارهای بلند: زندگی و مرگ در زندان‌های ایران” ساخته فرید حائری‌نژاد، مستندساز ایرانی ساکن آلمان است. از او تاکنون چندین فیلم مستند به نمایش درآمده است.

در مستند “پشت دیوارهای بلند”، حائری‌نژاد به زندگی و مرگ در زندان‌های ایران در سال‌های ۵۷ تا ۶۷ پرداخته است. او در این فیلم با چند تن از قربانیان شکنجه و اعتراف‌های اجباری در آن سال‌ها گفت‌وگو کرده است.

در نمایش اختصاصی این فیلم در لاهه که با استقبال خوبی از سوی تماشاگران روبرو شد، فرید حائری‌نژاد به همراه مهدی اصلانی، یکی از راویان این فیلم شرکت داشت و در انتهای نمایش به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

درگذشت یک طراح صحنه سینمای ایران

شیرین شازده احمدی، طراح صحنه سینمای ایران که بر اثر آتش سوزی در خانه اش در بیمارستان بستری شده بود، روز چهارشنبه در بیمارستان درگذشت.

او در حالی درگذشت که در یک پروژه فیلم به عنوان طراح صحنه و لباس مشغول به کار بود. خانواده او گفته اند که به جز جانشین مدیر تولید، سایر عوامل فیلم به ملاقات او در بیمارستان نیامده اند.

شازده احمدی به عنوان طراح صحنه و لباس در فیلم هایی چون “مرهم”، “هوو”، “شیر و عسل” و “کلاهی برای باران” فعالیت کرده بود.

لغو حکم دادگاه برای حراج سی هزار لوح هخامنشی در آمریکا

بنا به اعلام معاون رییس جمهور ایران، دادگاهی در آمریکا حکم حراج سی هزار لوح هخامنشی و پرداخت غرامت به قربانیان انفجاری که ایران در دست داشتن آن متهم شده، لغو شده است.

مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد تاکنون ۳۵۰ قطعه از لوح های هخامنشی که برای انجام کارهای مطالعاتی به موسسه شرق شناسی آمریکا ارسال شده بود، به ایران بازگردانده شده است.

سلطانی فر روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از شهر تاریخی بلقیس اسفراین، در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفت: «با مصوبه دولت در سال ۱۳۱۴، ۳۰ هزار قطعه از لوح های به دست آمده در کاوش های تخت جمشید، در قالب ۵۰ صندوق برای انجام مطالعات به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو ارسال شد که درسال ۱۳۲۷، ۱۵۰ قطعه و درسال ۱۳۸۰، ۲۰۰ قطعه و مجموعا تاکنون ۳۵۰ قطعه از این لوح ها به کشور بازگردانده شده است.»

وی با اشاره به حکم صادره ازسوی دادگاه ایالتی شیکاگو درخصوص لوح های هخامنشی گفت: «در دهه گذشته پیرو شکایت خانواده های جمعی از قربانیان یک حادثه انفجار که به دادگاه فدرال ایالت شیکاگو ارائه شد، حکمی مبنی بر حراج لوح های مذکور و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان صادر شد که با توجه به جنبه فرهنگی اشیای مذکور و اینکه نقش ایران در انفجار مزبور به هیچ وجه به اثبات نرسید، حکمی دردادگاه تجدید نظر مبنی بر نقض حکم دادگاه بدوی صادر و بر پایه آن حراج اشیای مذکور منتفی شد.»