القاهره: ایمان مبروک

«آسوری» واژه ای از زبان امپرطوری آشوریان است و «عشتار» دقیقا الهه زیبایی در نزد آشوریان بود که نماد آن ستاره آبی بود. به نظر می آید طراح مصری رنا یسری تلاش می کند در طراحی خود به این اسطوره جان تازه بخشد.
همه چیز از دوازده سالگی رنا آغاز شده بود زمانی که او متوجه شد که به کار طراحی علاقه خاصی دارد. در این باره او به الشرق الاوسط می گوید: در این سال ها نوجوانی بود که من شروع کرده بودم به طرح لباس های شخصی ام. هر جا فرصت پیش می آمد دست به کاغذ و قلم می بردم تا افکارم را بر روی آنها پیاده کنم.
خانواده او پس از اینکه استعداد و علاقه او را به این مساله دیدند از او پشتیبانی کردند هر چند که او را برای تحصیل در رشته هندسه نیز تشویق نمودند. او نیز پس از موفقیت تحصیلی سریعا شغل معتبری را توانست به دست گیرد اما با این وجود همچنان از علاقه به طراحی دست نشسته بود و با کار خود احساس بیگانگی می کرد. در این باره او می گوید: این احساس درون من قوی تر و قوی تر می شد تا اینکه تصمیم گرفتم شغل مهندسی را ترک کنم. البته من از رشته تحصیلی خود پشیمان نیستم و معتقدم هندسه به من آموخت که به اشیای کوچک و ریز دقت زیادی کنم. با این وجود او وارد دوره کارآموزی برای طراحی شد و درصدد آمد به طور حرفه ای آموزش بیند.
با اتمام دوره های آموزش او کار را در طراحی های شخصی خود آغاز کرد و در یک اتاق دو نفره به همره دو تن از دوستانش زندگی طراحی خود را شروع کرد. به گفته او این مرحله آغاز آزمودن توانایی هایم بود و البته آغاز آشنایی با بازار طراحی در مصر. آن روزها بسیاری به من نصیحت می کردند که به خارج سفر کنم و از آنجا کارم را ادامه دهم اما من از همان آغاز می خواستم از درون مصر کارم را پیش برم و به جهانیان برسانم.
همه چیز در سال ۲۰۱۶ تغییر کرد و او توانست با طراحی های آسوری موفقیت بزرگی را رقم زند و فقط با گذشت دو سال بتواند به همراه مجموعه خود موفقیت های زیادی را تحقق بخشد. او در سال ۲۰۱۷ مقام نخست مسابقه «لامودا بیروت» را کسب کرد و جایزه هفته مد عربی در دبی را از آنِ خود کرد.
رنا یسری برنامه های بلندمدتی را برای خود در نظر گرفته است و به دور از هیاهو در فکر نقشه های آینده است و معتقد است که باید برای موفقیت جرات را چاشنی کار کرد. او می گوید طراحی های من برای زنان قوی است که از متفاوت بودن نمی ترسند. طراحی به عقیده من یک جنبش انقلابی مخملی است و سلاحی است که بر جامعه اثر می گذارد. او همچنین می افزاید که مد نمی تواند از تاثیر بزرگ بر اقتصاد یا سیاست یا جامعه به دور باشد.
او در خصوص طراحی های خود می گوید: درست است که من از طراحان بزرگ جهانی تاثیر می پذیرم و آثار آنها را به شدت پیگیری می کنم با این وجود می خواهم هویت خاص به خود را داشته باشم و برای جهان طراحی چیزی از موهبت درونی خودم بیفزایم.
رنا تنها طراحی هایی را وارد بازار می کند که برای او بازگویی یک تجربه شخصی است و یک الهام فردی: من هر طرحی را که در کار می کنم یک رسالت خاصی را حمل می کند که در قالب طراحی با زبان می آید. اولین مجموعه طراحی ام برگرفته از زنان آسوری بود و پایه آن زیبایی و قدرت و جذابیت بود. در مجموعه گل مشکین نیز هر برگی از این گل یک زن را از زنان آسوری توصیف می کرد که با تکامل همدیگر گل مشکین را تشکیل می دهند. هم اکنون رنا در پی شرکت در یکسری تلاش های است که همکاری میان طراحان بزرگ با طراحان جدید است.