موزه هنرهای اسلامی برلین اعلام کرد از میراث فرهنگی ویران شده در شهر باستانی حلب سوریه، حمایت می کند و در طرح بازسازی آن شرکت می کند.
به گزارش الشرق الاوسط، این موزه پس از ۵ سال کار مداوم توانست طرح بازسازی میراث فرهنگی در حلب را به سازمان بین المللی یونسکو تقدیم کند، در این طرح آثار مشهوری مانند مسجد «جامع امویان» را طبق اسناد و عکس های تاریخی به جا مانده از آن، مرمت و بازسازی می شود.
استفان وبر، مدیر موزه برلین در این باره گفت: «شهر تاریخی و قدیم حلب که یک میراث فرهنگی جهانی به شمار می رود به یک نماد جنگی برای این جنگ خانمان سوز تبدیل شده است.. هدف ما کمک کردن به مردم این شهر در مرمت و بازسازی این میراث است. و همچنین سعی می کنیم اسناد موثق در خصوص این شهر را به سازمان یونسکو تقدیم کنیم.»
در سال ۲۰۱۳ طرح «مستندسازی میراث فرهنگی سوریه» با همکاری باستان شناسان سوری راه اندازی شد. در این طرح بالغ بر ۲۰۰ هزار عکس و نقشه و گزارش در خصوص میراث فرهنگی این کشور جمع آوری شد.
«بنیاد میراث فرهنگی پروس» اعلام کرد؛ طبق این اطلاعات جمع آوری شده سه بنای تاریخی در سوریه بازسازی شدند.
شهر باستانی حلب تا قبل از شروع جنگ به عنوان بزرگترین شهر باستانی در جهان معروف بود. این شهر دارای میراث فرهنگی بسیاری از قبیل بناهای معماری دوره عثمانی و کاروانسراها است. شهر باستانی حلب در سال ۱۹۸۶ در لیست یونسکو درج شد اما جنگ، بسیاری از آثار باستانی آن را ویران کرد.