منامه: عبید السهیمی

وزارت امور خارجه بحرین روز گذشته در واکنش به انتقادات قطر در خصوص صدور حکم حبس ابد سه بحرینی به اتهام جاسوسی برای دوحه اعلام کرد: «هر گونه دخالت و توهین به شفافیت و درستی قوه قضائیه بحرین و استقلال آن و دخالت در پرونده‌های قضایی از سوی هر یک از کشورها را رد می‌کنیم».
به گزارش الاوسط، این وزارت در بیانیه‌ای اقدام دولت قطر پس از صدور حکم توسط دادگاه عالی بحرین در خصوص پرونده جاسوسی برای قطر را به شدت محکوم کرد و گفت: «این مجازات عادلانه پس از اثبات ادله و شواهد روشن و تأمین همه تضمین‌های قانونی صادر شد. افراد مذکور با انجام اقدامات خصمانه وتوافق با مخالفان و دشمنان، سعی در ضربه زدن به منافع عالی پادشاهی بحرین شدند».
دادگاه عالی تجدید نظر بحرین به دادستانی عمومی این کشور اجازه داد تا پرونده‌هایی علیه سه تن از مقامات قطری صادر کند. این افراد عبارتند از: حمد بن جاسم، نخست‌وزیر پیشین قطر، حمد بن خلیفه العطیه، معاون سابق امیر قطر و حمد بن ثامر آل ثانی، رئیس هیئت مدیره شبکه «الجزیره».
وزارت خارجه بحرین دوحه را به اتخاذ استراتژی خاصی برای منحرف کردن اذهان و غلبه بر انزوایی که خود انتخاب کرده متهم کرد و افزود: «دوحه با این کار به خود و به ملت خود آسیب رسانده‌است».
در ادامه بیانیه وزارت خارجه بحرین آمده‌است: «انتقادات قطر از احکام قضایی بحرین عجیب نیست، چرا که دوحه همواره سعی دارد عنصر بی‌ثباتی و منبع تنش در منطقه باقی بماند، کما اینکه به همه اشکال از خشونت، افراط گرایی و تروریسم حمایت کرده و در امور داخلی همه کشورها بدون احترام به قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق کشورهای همسایه و احترام متقابل به حاکمیت کشورها و استقلال آنها، دخالت می‌کند».
این بیانیه وزارت خارجه بحرین در پاسخ به بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری قطر انتشار یافته، صادر شد. قطر در بیانیه خود اقدام منامه به دلیل اتهامات مداوم به قطر در خصوص اختلافات سیاسی و بحران‌های داخلی بحرین را محکوم کرد و افزود: «بحرین شهروند خود علی سلمان را به جاسوسی برای قطر متهم کرده و محکوم کرد، این در حالی است که دولت قطر این امر را رد می‌کند».