پنج کیلومتر فاصله بین «داعش» تا پایگاه الحبانیه… واشنگتن از نیروی «چند فرقه ای» حمایت می کند

سربازان عراقی در حال نبرد با سازمان داعش در الکرامه در استان انبار – عکس از خبرگزاری فرانسه

سربازان عراقی در حال نبرد با سازمان داعش در الکرامه در استان انبار – عکس از خبرگزاری فرانسه

در حالی که ابوبکر بغدادی رهبر «داعش» با یک نوار صوتی هشدار داد که شهرهای بغداد و کربلا هدف بعدی مبارزان وی پس از تسلط جمعه گذشته آنها بر رمادی خواهند بود، مقتدا صدر، رهبر جنبش صدر، خواستار جدی گرفتن این تهدید و انتشار مبارزان شد.

صدر که مبارزان او یعنی «سرایا السلام» در کنار نیروهای بسیج مردمی نبرد می کنند، در بیانیه ای نسبت به تهدیدهای منسوب به بغدادی اظهار نگرانی کرد و گفت: «باید این اظهارات را جدی گرفت و برای حمایت از مقدسات با هر وسیله ای هر چند گرانبها، تلاش کرد. باید مجاهدین را انتشار داد تا در راه حفط از مقدسات خون داده و در هر شرایطی با روح و جان از آنها حفاظت کنند». پیش از این در ماه گذشته در برخی گزارش ها از عراق و همچنین گزارش هایی از آمریکا تأکید شده بود که بغدادی جراحات جدی دیده است.

در همین راستا، «گردان های حزب الله» بر عزم خود جهت مبارزه با داعش و جلوگیری از اجرای اهداف و تهدید های این سازمان تأکید کردند. فرمانده نظامی گردان حزب الله که این گردان نمی خواهد نام او فاش شود گفت: «داعش به هر قیمتی که باشد قطعاً نخواهد توانست به بغداد یا کربلا وارد شود». «عصائب اهل الحق» نیز همین موضع گیری را اتخاذ کردند. احمد الکنانی، عضو دفتر سیاسی آن، به «الشرق الأوسط» گفت: «به همه عراقی ها وعده می دهیم که از امروز به بعد داعش حتی یک وجب پیشروی نخواهد کرد».

و در حالی که نیروهای بسیج مردمی در پایگاه الحبانیه در غرب بغداد به تجمع خود ادامه می دهند، منابع محلی برای «الشرق الأوسط» تأکید کردند که مسلحان سازمان «داعش» به حومه این پایگاه رسیده اند. یحیی المحمدی، عضو مجلس شورای استان انبار گفت: «عناصر سازمان داعش به مناطق نزدیکی از شهر الخالدیه، در ۳۰ کیلومتری شرق رمادی، رسیدند و از پایگاه الحبانیه تنها ۵ کیلومتر فاصله دارند».

از سوی دیگر، و در حالی که به نظر می رسد برای اصلاح اعلامیه دو روز پیش پنتاگون باشد که گفته بود با مشارکت نیروهای بسیج مردمی در نبرد آزاد سازی رمادی مخالفتی ندارد، کاخ سفید روز گذشته گفت، ائتلافی که ایلات متحده آن را رهبری می کند از نیروهای زمینی «چند فرقه ای» در عراق و در راستای تلاش های این کشور برای باز پس گیری رمادی از «داعش» حمایت می کند. جورج ارنست سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که بسیار مهم است که این نیروها تحت کنترل و فرمان عراق باشند.