موشک اسراییلی به شمال نوار غزه شلیک شد – 17 ژوییه 2014 - رویتزز

موشک اسراییلی به شمال نوار غزه شلیک شد – ۱۷ ژوییه ۲۰۱۴ – رویتزز

رام الله، کفاح زبون- قاهره، احمد الغمراوی – به گفته منابع فلسطینی آگاه یک هیات فلسطینی متشکل از جنبش های حماس و جهاد اسلامی به زودی عازم قاهره می شوند تا با رهبران مصری درباره طرح مصر برای آتش بس گفتگو کنند. این منابع افزودند که ریاست هیات فلسطینی را شاید رییس حکومت خودگردان محمود عباس یا عضو کمیته مرکزی جنبش فتح عزام احمد بر عهده بگیرند. از سوی دیگر یکی از سران حماس موسی ابومرزوق به موافقت مصر بر اجرای اصلاحاتی «که شروط جنبش مقاومت بر آن تاکید کرده است» در طرح آتش بس اشاره کرده است.

امین مقبول یکی از سران جنبش فتح گفت: هیاتی به ریاست رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی به قاهره سفر خواهد کرد که اعضای جنبش های حماس و جهاد اسلامی را در برمی گیرد. وی در گفتگو با الشرق الاوسط افزود: این هیات به منظور تلاش ها برای توقف کشتار مردم فلسطین و نابودی ها در غزه و یکپارچه کردن مواضع فلسطینی ها تشکیل شده است که در نهایت هدف از آن رفع محاصره نوار غزه است آنهم بدون دخالت های منطقه ای و وارد شدن در اموری که به مصلحت قضیه فلسطین نمی باشد.

مقبول خاطر نشان کرد: ریاست این هیات را عضو کمیته مرکزی جنبش فتح عزام احمد به عهده می گیرد. انتظار می رود که عزام احمد و ماجد فرح رییس دستگاه اطلاعات فلسطین در هر لحظه وارد مصر شوند تا نخست گفتگوهایی با نمایندگان حماس و جهاد اسلامی انجام دهند و سپس به گفتگو با مقامات مصری بپردازند.

مقبول افزود: سران فلسطینی اطمینان دارند که حکومت و ملت مصر می توانند بر روند آتش بس در غزه و توقف خونریزی مردم فلسطین تاثیر گذار باشند. مقامات حکومت خودگردان فلسطینی ملاحظاتی درباره این طرح داشتند و نشانه های مثبتی از سوی مصر درخصوص توجه به این ملاحظات دیده شده است. مصری ها می خواهند به فرمولی برسند که مطالبات ما را محقق کند ولی در عین حال آنها می خواهند که این فرمول مورد قبول اسرائیل نیز باشد.

هشدار نتانیاهو در مورد عملیات طولانی در غزه

روند مذاکرات برای آتش بس در غزه درحالی مطرح می شود که علیرغم درخواست سازمان ملل برای پایان دادن به درگیری بین اسراییل و حماس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در مورد عملیات نظامی «طولانی»‌ در غزه هشدار داده است.

نتانیاهو عصر دوشنبه، ششم مرداد، در حالی که وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک ارتش در کنار وی بودند، در سخنانی گفت این عملیات تا غیرنظامی کردن غزه و تخریب تونل‌های زیر زمینی مرزی ادامه خواهد داشت.

وی هشدار داد: «آنچه که در پیش رو داریم بد‌تر است.»

نمایندگان حماس، فتح و جهاد اسلامی برای بررسی آتش‌بس راهی مصر شدند

روز گذشته یکی از مقامات فلسطینی به خبرگزاری فرانسه گفت: رییس تشکیلات خودگردان محمود عباس یک هیاتی را تشکیل خواهد کرد که نمایندگانی از دو جنبش حماس و جهاد اسلامی را در بر می گیرد. این هیات به مصر خواهد رفت تا با سران مصر درباره آتش بس گفتگو کنند.

به گفته این مقام فلسطینی پس از تماس های فشرده «عزام احمد با جنبش های حماس و جهاد اسلامی طی ۲۴ ساعت گذشته» موافقت بر سر تشکیل این هیات حاصل شده است. عزام احمد از سوی رییس عباس مامور تشکیل هیات فلسطینی شد. وی خاطر نشان کرد: «هدف نشست ما با سران مصر گفتگو بر سر تحقق خواسته های فلسطینی ها در جهت توقف حملات و تامین حمایت ملت فلسطینی است.»

منابع فلسطینی آگاه به الشرق الاوسط گفتند «این هیات که از سوی رییس تشکیلات خودگردان تشکیل شده در جهت گرد آوری جنبش های حماس و جهاد با مقامات مصری تلاش خواهد کرد که هدف از آن آتش بس در غزه است.» جنبش های حماس و جهاد اسلامی دیروز بر تماس ها و تلاش های جدیدی برای اجرای اصلاحاتی در طرح آتش بس تاکید کردند.

دیروز رسانه های گروهی وابسته به حماس به نقل از عضو دفتر سیاسی جنبش حماس موسی ابومرزوق گفتند: موضع گیری مصر درباره طرح آتش بس طی ساعات آینده تغییر خواهد کرد. طی ساعات آینده ما شاهد تغییر موضع گیری مصر درباره شرط های مقاومت در خصوص طرح مصری خواهیم بود.

ابومرزوق خاطر نشان کرد: بسیار دشوار بود که ما پیش از مشخص کردن شرط های مقاومت و تضمین اجرا شدن آنها و پایبندی به آنها طرح مصر برای آتش بس را بپذیریم.

زیاد نخاله معاون دبیر کل جنبش جهاد اسلامی گفت: گفتگوهایی در جهت اجرای اصلاحاتی در طرح آتش بس مصری در جریان است که به سود ملت فلسطینی خواهد بود. نخاله در گفتگو با رادیوی قدس وابسته به جنبش جهاد در غزه افزود: تماس های فشرده ای از سوی کلیه طرف ها برقرار است و تلاش های بسیاری برای آتش بس و رفع محاصره غزه صورت می گیرد. ما مصمم هستیم که هرگونه توافقی فقط در مصر صورت خواهد گرفت.

الشرق الاوسط دیروز و به علت تعطیلی عید فطر موفق به دریافت واکنش های مقامات مصر در این زمینه نشد ولی منابع دیپلماتیک مصری به الشرق الاوسط گفتند: درهای قاهره به روی هر گونه تلاش صادقانه در جهت توقف خشونت های روبه افزایش در نوار غزه و نجات شهروندان غیرنظامی باز است.

واین منابع افزودند: مصر همواره از هیات هایی که به هدف پایان دادن به این بحران وارد کشور می شوند استقبال کرده و می کند چنانچه این کشور در طی دو هفته گذشته مقصد تعداد بسیاری از مقامات دیپلماتیک عربی و جهانی بوده است.