آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی  حین سخنرانی نماز عید فطر - 7 مرداد 1393 -  عکس پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله علی خامنه‌ای

آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی حین سخنرانی نماز عید فطر – ۷ مرداد ۱۳۹۳ – عکس پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله علی خامنه‌ای

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، امروز سه‌شنبه ۷ مرداد، با تاکید بر این که فلسطینی‌های ساکن غزه به سلاح و دیگر امکانات نیاز دارند، از همه مسلمانان جهان خواست آنان را تجهیز کنند.

وی در تازه ترین پیام خود در جریان درگیری ها میان اسراییل و حماس، ضمن مخالفت با خلع سلاح حماس از همه دنیا خواست تا آنها را تجهیز کنند. آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود در مصلای تهران تاکید کرد که «همه دنیا، از جمله دنیای اسلام، موظف است هر چه می‌تواند به تجهیز ملت فلسطین کمک کند.»

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه خطبه خود اضافه کرد که «هدف از خلع سلاح مقاومت این است که همین امکانات محدودی را هم که جریان مقاومت برای دفاع مختصر از مردم فلسطین در اختیار دارد، از آن بگیرند.»

این سخنان در واکنش به تازه ترین سخنان باراک اوباما، رییس جمهور و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا است که گفته اند که غیرنظامی شدن منطقه غزه باید بخشی از راه حل دراز مدت بحران این منطقه باشد.

محسن سازگارا، فعال سیاسی، در گفتگو با شرق پارسی این سخنان آیت الله خامنه ای را «بر طبل جنگ کوبیدن» خواند و گفت: «این صحبت های بی محابا به قیمت جان غیرنظامیان فلسطینی تمام می شود.»

سازگارا که از اعضای اولیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و این سخنان را نشان از نفوذ از سپاه در منطقه خواند گفت: «هر نوع دخالت نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی در منطقه به دست سپاه انجام می شود. بنابراین نیروی قدس سپاه در آن جا حضور خواهد داشت. ارتباط با حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی یا در آن چه در عراق و سوریه می گذرد، همگی از سپاه انجام می شود.»

او با اشاره به روابط نه چندان گرم ایران و کشورهای دنیای اسلام، همکاری این کشورها با فراخوان آیت الله خامنه ای را ممکن ندانست و در این باره گفت: «درست است که ترکیه و قطر در حد حرف از حماس پشتیبانی می کنند، اما این امر به آن معنی نیست که کشورهای اسلامی با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند یا جبهه ای تشکیل دهند و در ماجراجویی های آقای خامنه ای شرکت کنند.»

جمهوری اسلامی ایران که از هم پیمانان حماس به شمار می رود، اسراییل را به رسمیت نمی شناسد و مقامات رده بالای حکومتی ایران همواره از نیروهای مخالف اسراییل مانند حماس در فلسطین و حزب الله در لبنان پشتیبانی کردند.

آیت الله خامنه ای خطبه های نماز عید فطر را فرصتی برای اعلام دوباره سیاست های جمهوری اسلامی در قبال ناآرامی های غزه یافت. او در خطبه اول خود دولت اسراییل را «گرگ درنده و خونخوار کافر»، و «دشمن پلید، خبیث، نجس و بی‌رحم»، و «رژیم کودک‌کش» نامید.

تاکنون که ۲۲ روز از حمله اسراییل به غزه می گذرد، ۱۱۰۰ فلسطینی و ۵۳ اسراییلی کشته شدند. سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که ۷۰ درصد کشته شدگان غیرنظامی بودند.

با وجود تمام خسارت های مالی و جانی که به ساکنان غزه وارد شده، رهبر جمهوری اسلامی با آتش بس در منطقه اعلام مخالفت کرد و آتش بس احتمالی را «تحمیلی» خواند.

وی افزود که «تا همین جای کار هم دشمن متجاوز مانند سگ از کاری که کرده پشیمان شده‌است و بدنبال آتش‌بس است، و این از نشانه‌های پیروزی مقاومت است. به همین خاطر، حامیان جانیان صهیونیست نیز در تلاشند، با تحمیل آتش‌بس بر مردم غزه، این رژیم را نجات دهند.»

این اظهارات آیت الله خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که جامعه بین المللی رهبران اسراییل تحت فشارهای گذاشتند تا در نوار غزه آتش‌بس اعلام کنند. شورای امنیت سازمان ملل نیز از «پشتیبانی قوی» خود از آتش‌بس فوری و بی‌قید و شرط در غزه خبر داده‌است.

درباره عملی بودن پیشنهاد آیت الله خامنه ای برای ارسال اسلحه به غزه، سازگارا گفت: «موشک های حماس که تقریبا همه آن ها از سوی سامانه موشکی گنبد آهنی اسراییل دفع شدند، از سوی ایران تامین و فرستاده شده بودند. ایران هم هرگز تجهیز حماس را انکار نکرده است. به نظر من اگر ایران مشکل انتقال سلاح به غزه از طریق مرزهای مصر را داشته باشد، مرزهای لبنان و سوریه را استفاده خواهند کرد.»

این فعال سیاسی تاکید کرد: «مشی مبارزان قدیمی و میانه رویی مثل محمد عباس عملی تر و منطقی تر است. پس از این همه سال جنگ و خونریزی دو طرف باید به راه حل دو دولت بیاندیشند.»

با این وجود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز دوشنبه اعلام کرد که عملیات نظامی در غزه به این زودی پایان نخواهد گرفت.

آیت‌الله خامنه‌ای در همین روز در دیدار با مسئولان نظام جمهوری اسلامی و سفرای کشورهای اسلامی هم بر تجهیز و تسلیح غزه تاکید کرده بود و گفت: «امروز فلسطینی‌ها به مایحتاج زندگی و سلاح و امکانات احتیاج دارند. ما به دولت‌های مسلمان از همین‌جا که سفرای کشورهای اسلامی هم حضور دارند می‌گوییم بیایید بر سر کمک‌رسانی به مردم غزه همدست شویم.»

اظهارات تند آیت الله خامنه ای در رسانه های اسراییلی بازتاب گسترده ای داشته است.