نیروهای پشمرگه در عملیات در زمار - عکس از رویترز

نیروهای پشمرگه در عملیات در زمار – عکس از رویترز

اربیل، الشرق الاوسط – دولت عراق و نیروهای کرد ادعا کرده اند که در روزهای شنبه و یکشنبه در مقابل گروه داعش پیشروی کرده و بخش هایی از مناطق شمال عراق را با پشتیبانی شبه نظامیان شیعه و نیز حملات هوایی آمریکا پس گرفته اند.

نیروهای امنیتی عراق روز یکشنبه مدعی شدند که چهار روستا را در نزدیکی کوه های حمرین در یکصد کیلومتری جنوب کرکوب پس گرفته و با کمک شبه نظامیان شیعه به پیشروی های خود که از روز شنبه آغاز شده ادامه داده اند.

بر اساس گزارش ها، منظور از تلاش های دولت تصرف دوباره مناطقی در استان دیاله در شمال شرقی بغداد و اعمال فشار بر خطوط تغذیه داعش در نزدیکی بعقوبه است.

پیشروی های اخیر تنها چند روز پس از آن رخ می دهد که نیروهای عراقی توانستند داعش را پس از چند ماه درگیری از شهر جرف السخر در ۶۰ کیلومتری جنوب بغداد بیرون کنند.

از طرف دیگر نیروهای پشمرگه عراقی-کردی پس از دیگری شدید با جنگجویان داعش و با حمایت حملات هوایی آمریکایی روز شنبه به بخش زمار در شمال عراق وارد شدند.

محی الدین مزوری یکی از اعضای جبهه دموکراتیک کردستان به الشرق الاوسط گفت: «نیروهای پشمرگه صبح شنبه حملات گسترده ای را از دو سو برای بازپس گیری بخش زمار و روستاهای اطراف آن از داعش آغاز کردند.»

وی افزود: «پشمرگه ها تا هنگام ظهر هشت روستا را علاوه بر زمار تصرف کردند.»

وی گفت: نیروهای پشمرگه با کمک جنگنده های آمریکایی که به حملات مرگبار علیه شورشیان اسلامگرا پرداختند، «زمار را کاملا از داعش پاکسازی کردند.»

این بخش که اهمیت استراتژیک دارد، دحوک و سنجر را به شهر موصل وصل می کند و در آن ۷۰ روستا با اکثریت کردنشین قرار دارد.

وی افزود: روستاهای عرب نشین منطقه داعش را رها کرده اند زیرا با شکست آن در زمار برای آنها مشخص شد این گروه اسلامگرا هیچ گریزی در ورای زمار برای مخفی شدن از پشمرگه ها ندارد.

در این میان نیروهای داعش همچنان کوه سنجر را تحت تسلط خود دارند جایی که خانواده های یزیدی برای چهارمین روز متوالی بدون دسترسی به سلاح برای مقابله با حملات اسلامگرایان سرگردان هستند.

محما خلیل فرمانده نیروهای کرد در نزدیکی این کوه استراتژیک گفت: «شورشیان داعش از بارش باران و شرایط سخت آب و هوا و نیز نبود حملات هوایی برای پیشروی به سوی سنجر بهره برداری کرده اند.»

با این وجود به گفته خلیل، مدافعان توانسته اند از پیشروی بیشتر نیروهای داعش جلوگیری کنند.

وی افزود: «داعش در حال محاصره این کوه از چهارطرف است. آنها تلاش کردند از این کوه بالا بروند اما در این کار ناکام ماندند و ۷۰ نفر از آنها از ملیت های چچن، افغان و اروپایی کشته شدند.»

این مقام رسمی نظامی از جامعه بین الملل و دولت عراق خواست کمک بیشتری کنند تا محاصره این منطقه شکسته شود.