حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران - عکس از باشگاه خبرنگاران

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران – عکس از باشگاه خبرنگاران

حسین امیر عبداللهیان، معاون خاورمیانه و آفریقای عربی وزارت امور خارجه ایران که از روز دوشنبه ۱۰ تیر، در سفری دو روزه برای مذاکره با مقامات روسی در مورد تحولات منطقه به ویژه مسئله سوریه و عراق وارد مسکو شده است، روز سه شنبه درباره برخی تلاش ‌ها برای تجزیه عراق هشدار داد.

عیداللهیان اظهار داشت: «ایران اطمینان دارد که افراد عاقلی در میان سران کردهای عراق وجود دارند که حاضر به تجزیه این کشور نمی‌ شوند.»

معاون خاورمیانه و آفریقای عربی وزارت امور خارجه ایران گفت: «باید همه اقدامات لازم برای ممانعت از تقسیم عراق صورت بگیرد و ایران هر تدبیری که وحدت و قدرت عراق را تضمین کند، اتخاذ خواهد کرد.»

این اولین واکنش یکی از مقامات ایرانی بعد از اظهارات بارزانی مبنی بر همه پرسی استقلال کردستان عراق است.

مسعود بارزانی، رییس دولت خود گردان اقلیم کردستان عراق، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته در نظر دارد “ظرف چند ماه” همه ‌پرسی استقلال از عراق برگزار کند و آن را حق طبیعی مردم دانسته است.

رییس اقلیم کردستان گفته است: «آنچه که اخیرا روی داده نشان دهنده حق کردستان برای استقلال است و از این به بعد، ما کتمان نخواهیم کرد که هدف ما این است.»

معاون وزارت امور خارجه ایران همچنین درباره تلاش آمریکا برای ایجاد وضعیتی مشابه اوکراین در عراق هشدار داده است.

در چند ماه اخیر تنش‌ های سیاسی در اوکراین در نهایت موجب شده است که در شبه جزیره کریمه همه ‌پرسی استقلال برگزار شود و در نتیجه این منطقه از خاک اوکراین جدا و به روسیه الحاق شود.

تصمیم مقامات کردستان مبنی بر برگزاری همه‌ پرسی جدایی از عراق در حالی اعلام می‌شود که طی هفته‌های اخیر و با فرار ارتش عراق در مقابل حملات نیروهای گروه داعش در موصل و پیشروی قوای داعش به سوی شهر کرکوک، نیروهای اقلیم کردستان عراق در مناطقی که مالکیت آنها محل اختلاف کردها و دولت مرکزی بود مستقر شده اند.

در حال حاضر پیشمرگ‌های کرد منطقه نفت خیز کرکوک را در اختیار دارند.

از زمان سقوط صدام حسین، کردهای عراق و دولت مرکزی بر سر باقی ماندن این استان تحت حاکمیت دولت مرکزی یا الحاق آن به اقلیم کردستان اختلاف نظر داشتند و از چند سال پیش قرار بود برای تعیین سرنوشت این منطقه، همه‌پرسی برگزار شود. پس از تسلط پیشمرگ‌های کرد بر کرکوک، بارزانی از شهر کرکوک دیدن کرد.

امیر عبداللهیان در کنفرانس خبری که امروز در مسکو برگزار شد همچنین گفته است: «آنچه در این کشور جریان دارد در نتیجه دخالت‌های خارجی و اشتباهات استراتژیک در سیاست‌های آمریکایی‌ها در استفاده از گروه‌های تروریستی تندرو علیه دولت سوریه است و امروز همین اشتباه را به واسطه حمایت از گروه تروریستی داعش در قبال عراق مرتکب شده است.»

معاون وزارت امور خارجه ایران گفته است: «تهران و مسکو بر حمایت از دولت عراق مصمم هستند و ما هرگز به گروه‌های تروریستی اجازه نخواهیم داد که کنترل عراق را به دست گیرند.»