تحولات یمن و تشکیل نیروی نظامی مشترک عربی نقاط تمرکز اجلاس سران در شرم الشیخ> عمان مشروعیت را تأیید می کند… صالح به گفتگو و توقف حملات دعوت می کند

ملک سلمان بن عبدالعزیز و رئیس جمهور یمن به هنگام پایین آمدن از هواپیما پس از بازگشت از اجلاس شرم الشیخ (عکس از بندر الجلعود)

ملک سلمان بن عبدالعزیز و رئیس جمهور یمن به هنگام پایین آمدن از هواپیما پس از بازگشت از اجلاس شرم الشیخ (عکس از بندر الجلعود)

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان تأکید کرد که عملیات «طوفان قاطع»، که آن را برای حمایت از امنیت مرزها و توانائیهای کشور خود، و همچنین بازگرداندن مشروعیت به یمن و ملت آن، راه اندازی کرده بود، تا تحقق اهداف خود ادامه خواهد داشت، تا مردم یمن از امنیت و ثبات برخوردار شوند.

ملک سلمان، روز گذشته در سخنرانی مقابل سران کشورهای عربی در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب که در شرم الشیخ مصر برگزار شده است، تأکید کرد که دخالت های خارجی در امور یمن باعث «قدرت گرفتن شبه نظامیان حوثی و توانایی آنها در کودتا بر علیه مشروعیت ، و اشغال صنعا پایتخت این کشور، و همچنین غیر فعال کردن تکمیل اجرای ابتکار عمل خلیج ، شد، که هدف آن حفظ امنیت، وحدت و ثبات یمن بود». پادشاه عربستان اشاره کرد که گزینه گفتگو پیش روی طرف های یمنی قرار دارد. وی همچنین گفت: «ریاض درب های خود را مقابل همه طرف های سیاسی یمن که علاقمند به حفاظت از امنیت و ثبات کشور خود هستند برای گفتگو با نظارت کشورهای شورای همکاری و در چارچوب پایبندی به مشروعیت و رد کودتا بر علیه آن ، گشوده است».

حوادث بحران یمن و تحولات این کشور بر بیست و ششمین دوره اجلاس سران کشورهای عربی سایه افکنده بود. علاوه بر آن موضعات دیگری مانند قضیه فلسطین، بحران سوریه، اوضاع لیبی، و طرح ایجاد نیروی نظامی مشترک عربی نیز در صدر گفتگوها بودند.

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن نیز به نوبه خود، خواستار ادامه عملیات «طوفان قاطع» شد تا زمانی که به گفته او «باند تسلیم شود». وی شبه نظامیان حوثی را به عروسک های خیمه شب بازی ایران توصیف کرد.

از سوی دیگر اسعد بن طارق السعید، فرستاده شخصی سلطان عمان و رئیس هیئت عمان در اجلاس سران، اعلام کرد که کشورش برای حل بحران یمن بر راه حل های مسالمت آمیز تأکید دارد. السعید گفت: «پادشاهی عمان راه حل های مسالمت آمیز را تأیید می کند، اما این بدین معنا نیست که ما از مشروعیت حمایت نمی کنیم، ولی ما بر گفتگوها بیشتر تأکید داریم تا جنگ».

روز گذشته و در تحولی دیگر، علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، در پیامی به سران کشورهای عربی، از آنها خواست که حملات هوایی را متوقف کنند. وی همچنین خواستار از سرگیری گفتگوها بین تمامی طرف های سیاسی یمن، با نظارت اتحادیه عرب و سازمان ملل در خارج از یمن شد.