پادشاه عربستان سعودی: عملیات «قاطعیت» یمن را از تبدیل شدن به توطئه ای منطقه ای دور کرد > ولیعهد را به نمایندگی خود به ریاست هیئت عربستانی در «کمپ دیوید» تعیین کرد

یمنی ها از منزل علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن پس از بمباران آن توسط نیروهای ائتلاف دور می شوند (عکس از رویترز)

یمنی ها از منزل علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن پس از بمباران آن توسط نیروهای ائتلاف دور می شوند (عکس از رویترز)

حوثی ها روز گذشته کوتاه آمدند و با پیشنهاد آتش بس انسانی از سوی عربستان سعودی برای توقف عملیات نظامی و ارسال کمک های امدادی برای یمنی ها موافقت کردند. این آتش بس قرار است از فردا آغاز شده و به مدت ۵ روز ادامه یابد.

حوثی ها در بیانیه ای اعلام کردند: « هر گونه تلاش، دعوت و برداشته شدن گامهای مثبت و جدی که برای کم کردن درد و رنج مردم انجام شود را می پذیریم و اجازه خواهیم داد کشتی های حامل کمک های انسان دوستانه و امداد رسان به یمن و رفت و آمد کنند».

در همین راستا، جنگنده های ائتلاف روز گذشته برای دومین روز متوالی، خانه علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را در خیابان حده در مرکز صنعا بمباران کردند. پس از این حمله صالح از مخفیگاه خود بیرون آمد و با ایستادن بر ویرانه های منزل خود به ائتلاف با حوثی ها اعتراف کرد. وی ادعا کرد که با همه یمنی هایی که از منابع کشور دفاع می کنند متحد خواهد شد.

از سوی دیگر، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی تأکید کرد که عملیات «طوفان قاطع» یمن را از تبدیل شدن به مکانی برای توطئه منطقه ای دور کرد. وی در سخنانی که شاهزاده خالد الفیصل، معاون پادشاه و فرماندار شهر مکه، به نمایندگی از وی قرائت کرد، تأکید کرد که عربستان سعودی از «طوفان قاطع» جز نجات یمن و مردم آن از دست گروهی فرقه گرا که با حکومت مشروع کشورشان دشمنی کردند و ثبات و امنیت آن را متزلزل کرده و با حمایت های برخی طرف های خارجی به تهدید کشورهای همسایه خود و در رأس آنها عربستان سعودی پرداختند ، هدف دیگری نداشت.

هم زمان، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که پادشاه عربستان سعودی، شاهزاده محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد این کشور را به عنوان رئیس هیئت عربستان در نشست کشورهای خلیجی – آمریکا در کمپ دیوید که قرار است پنجشنبه آینده برگزار شود، به نمایندگی از خود تعیین کرد. الجبیر توضیح داد این تصمیم پادشاه، به علت علاقمندی وی برای سرعت بخشیدن به روند کمک رسانی به یمنی ها صورت می گیرد بخصوص که این نشست با «آتش بس انسانی و افزایش عملیات امداد رسانی» همزمان خواهد بود.