نشست عربستان – ترکیه پیش از دیدار «مجموعه بیست»

پادشاه عربستان سعودی و رئیس جمهور ترکیه هنگام دیدار در آنتالیا – عکس از بندر الجلعود

پادشاه عربستان سعودی و رئیس جمهور ترکیه هنگام دیدار در آنتالیا – عکس از بندر الجلعود

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی گفت که نه عقل و نه دین فاجعه وحشیانه پاریس را می پذیرند. وی در یک توییت در حساب کاربری رسمی خود در «توییتر» تأکید کرد که اسلام از این گونه رفتارها مبرا است. وی افزود: «به مردم فرانسه تسلیت می گویم، و مجدداً از تمامی جهان می خواهم که تلاش برای مبارزه با تروریسم را تقویت کنند».

ملک سلمان درخصوص این حملات با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز تماس گرفت. وی همچنین پیان تسلیتی ارسال کرد و در آن گفت: «با کمال تأسف و با غم و اندوه فراوان از حملات تروریستی که در شهر پاریس اتفاق افتاد و تعداد زیادی کشته و زخمی بر جای گذاشت مطلع شدیم. ما از این اقدام تروریستی نفرت انگیز  ابراز تاسف می کنیم، و به جنابعالی و به ملت دوست فرانسه و خانواده های قربانیان تسلیت گفته و با آن ها همدردی می کنیم، و خواهان تلاش های بین المللی در جهت مبارزه با این پدیده خطرناک که تمامی ادیان آسمانی و اعراف و کنوانسیون های بین المللی  آن را رد می کنند، و رهایی جامعه بین الملل از شر آن هستیم».

از سوی دیگر، پادشاه عربستان روز گذشته در شهر آنتالیا در ترکیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد و برخی  از مسائل که در دستور کار اجلاس گروه بیست قرار دارد را مورد بررسی قرار داد. دو طرف همچنین روابط دو جانبه بین ریاض و آنکارا را مورد بحث قرار دادند.

این دیدار در مقر اقامت رئیس جمهور ترکیه برگزار شد. اردوغان از ملک سلمان و همراهانش استقبال کرد و به افتخار پادشاه عربستان یک ضیافت نهار برگزار کرد.