۱۲۹ کشته و ۲۰۰ زخمی که نیمی از آنان با مرگ دست و پنجه نرم می کنند * «داعش» مسؤلیت حملات را به عهده می گیرد و اوباما در لیبی به آن حمله می کند * اولاند جنگی «بی رحمانه» اعلام می کند

یک زن فرانسوی در حال گریستن در نزدیکی رستورانی در پاریس که هدف حمله مسلحانه قرار گرفت – عکس از گیتی

یک زن فرانسوی در حال گریستن در نزدیکی رستورانی در پاریس که هدف حمله مسلحانه قرار گرفت – عکس از گیتی

پاریس پس از گذراندان یک شب غم انگیز، که شاهد شش حمله تروریستی هم زمان بود و منجر به کشته شدن ۱۲۹ تن و مجروح شدن بیش از ۲۰۰ نفر دیگر شد، که نیمی از آنان در بیمارستان ها با مرگ دست و پنجه نرم می کنند، روز گذشته خلوت به نظر می رسید و تنها استقرار گسترده نیروهای امنیتی و واحدهای ارتش به چشم می خورد که برای اطمینان دادن به شهروندان، در پی خاموشی شهرشان «پایتخت نور»، به سرعت فرا خوانده شدند.

از دو شب پیش و پس از اعلام وضعیت اضطراری، دولت دستور داد تا مدارس و دانشگاه ها در پایتخت تعطیل شوند و دانش آموزان و دانش جویان در خانه های خود بمانند. اداره پلیس پایتخت نیز از ساکنین شهر خواست مگر در موارد اضطراری از خانه های خود خارج نشوند.

پیش از آن که سازمان داعش مسؤلیت حملاتی را به عهده بگیرد که می گوید ۸ نفر از اعضای سازمان آن ها را انجام دادند، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد: «ما در وضعیت جنگی هستیم و بی وقفه و بدون ترحم با تروریست ها خواهیم جنگید».

همزمان کارشناسان سرویس های امنیتی فرانسه تأکید کردند که تمامی تروریست ها کشته شدند، و هویت هشت تروریست کشته شده شناسایی شده است و برای کشف شبکه هایی که ممکن است به آنها کمک کرده باشند مورد استفاده قرار خواهند گرفت. برخی اطلاعات حاکی از آن است که دستگاه های امنیتی موفق شدند از طریق اثر انگشت، هویت یکی از تروریست ها را شناسایی کنند که به نظر می رسد یک شهروند فرانسوی باشد. سرویس های امنیتی همچنین گذرنامه یک سوری را در نزدیکی جسد یکی از افراد مسلح یافتند که نیکوس توسکاس وزیر حمایت از شهروندان یونان گفت: «او در سوم اکتوبر (مهر ماه) از جزیره یونانی «لروس» عبور کرده بود و نام او مطابق با قوانین اروپا به ثبت رسیده بود». علاوه بر این گفته می شود که یک گذرنامه مصری در نزدیکی جسد یکی از افراد انتحاری پیدا شده است».

از سوی دیگر، فرانسوا مولن، دادستان کل فرانسه روز گذشته گفت که مهاجمان به احتمال زیاد از سه تیم تشکیل شده بودند. وی همچنین تأکید کرد که مقامات فرانسوی یک پرونده امنیتی از وابستگی یکی از مهاجمان به افراط گرایان در اختیار دارند که دارای سابقه کیفری نیز می باشد اما هرگز به زندان نیفتاده است. مولن افزود که فردی که یکی از خودروهای به کار رفته در حملات را اجاره کرده بود در نزدیکی مرز بلژیک دستگیر شد.

در همین راستا، کشورهای جهان با ملت و دولت فرانسه ابراز همبستگی کردند.

اما در تحول مرتبط دیگری؛ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از کشته شدن ابو نبیل العراقی، مشهور به «وسام نجم عبد زید الزبیدی»، رهبر سازمان داعش در لیبی خبر دادند. پنتاگون اعلام کرد که این عملیات، که رهبران سازمان داعش در لیبی را هدف قرار داد، جمعه شب، انجام شد.