مردی در بیمارستان محلی با ماسک اکسیژن تنفس می کند. فعالان سیاسی و مخالفان اعلام کردند حمله گاز کلر بسیاری را دچار تنگی نفس کرد. عکس رویترز – 12 آوریل 2014

مردی در بیمارستان محلی با ماسک اکسیژن تنفس می کند. فعالان سیاسی و مخالفان اعلام کردند حمله گاز کلر بسیاری را دچار تنگی نفس کرد. عکس رویترز – ۱۲ آوریل ۲۰۱۴

بیروت، رویترز – معترضان سوری و فعالان سیاسی مخالف دولت سوریه تصاویر و ویدیوهایی منتشر کردند و مدعی شدند این ها گواهی بر آن هستند که نیروهای دولت بشار اسد رییس جمهور این کشور هفته پیش از سلاح های شیمیایی استفاده کرده اند.

دولت سوریه و مخالفان بشار اسد یکدیگر را به حمله شیمیایی با استفاده از گاز کلر روزهای جمعه و شنبه در روستای “کفر زیتا” در استان حما متهم می‌کنند. استان حما ۲۰۱ کیلومتری دمشق واقع شده است.

گاز کلر گاز کشنده ای است که در جنگ جهانی اول به صورت گسترده استفاده می شد. این گاز که استفاده صنعتی دارد در فهرست سلاح های شیمیایی که اسد به سازمان های بین المللی مبارزه با سلاح های شیمیایی ذکر نشده بود.

از سوی دیگر تلویزیون دولتی سوریه این حمله را از سوی معترضان می بیند و در گزارشی آورده که «شورشیان جبهه النصره، وابسته به القاعده، با گاز کلر به کفر زیتا حمله کرده‌اند.» گزارش ها حاکی از آن است که دست کم یک کودک در اثر این حمله کشته شد و ده ها تن دیگر دچار تنگی نفس شده‌اند.

فعالان سیاسی گروه “انقلاب سوریه در کفر زیتا” ویدیویی از این حمله را منتشر کردند که در آن یک بمب حاوی گاز کلر منفجر نشده را نشان می دهد که دیروز یکشنبه در یکی از روستاهای مورد حمله پیدا شد. منابع خبری تا کنون موفق نشدند موثق بودن این ویدیو را تایید کنند

به گفته این گروه ها، در پی این حمله “دود غلیظ و بو” فضای روستا را در بر گرفته و ساکنان دچار “تنگی نفس” شده‌اند و برخی هم “علائم مسمومیت با گاز شیمیایی” را داشته‌اند.

بر این اساس، بویی که در فضا پخش شده “شبیه به بوی کلر” بوده است.

در تابستان گذشته، دولت بشار اسد و نیروهای مخالف یکدیگر را به حمله شیمایی به حومه دمشق پایتخت سوریه متهم کردند. گفته شد در جریان این حمله ۱۴۰۰ نفر کشته شدند. بعد از این حمله بود که تلاش‌های جهانی برای نابودی سلاح‌های شیمیایی دولت بشار اسد آغاز شد.

در پی حمله ای شیمیایی که روز ۱۹ مارس ۲۰۱۳ در منطقه خان العسل سوریه صورت گرفت طرفین درگیری ها در این کشور یکدیگر را به انجام این حمله متهم کردند اما دولت سوریه درخواست کرد سازمان ملل در این مورد تحقیق کند.

استفاده از سلاح شیمایی، که دولت آمریکا آن را خط قرمز در مورد حکومت سوریه نامیده بود، بارها نگرانی‌ سازمان‌های بین‌المللی و جامعه بین الملل را در پی داشته است.

بر اساس مهلت مقررشده از سوی سازمان ملل، تسلیحات شیمیایی سوریه باید تا پایان ماه ژوئن سال جاری (۲۰۱۴) تحت نظارت بین‌المللی نابود شدند. این برنامه زمانی اما ظاهرا رعایت نشده و خروج سلاح‌های شیمیایی از سوریه با تاخیر مواجه شده است.