استفاده از گاز اشک آور علیه معترضان در ترکیه

استفاده از گاز اشک آور علیه معترضان در ترکیه

به گزارش خبرگزاری ها، سازمان عفو بین الملل ترکیه را به علت برخوردهای شدید با معترضان دولت در تابستان گذشته به نقض گسترده حقوق بشر محکوم کرد.

در تازه ترین گزارش این سازمان با اشاره به سرکوب جنبش اعتراضی پارک گزی، دولت ترکیه به استفاده بیش از اندازه از زور و گلوله های گاز اشک آور محکوم شده است. همچنین این گزارش نشان می دهد که استفاده از زور و گاز اشک آور موجب کشته شدن سه تظاهر کننده شده است.

از سوی دیگر به نوشته بی بی سی، در گزارش تحقیقات سازمان عفو بین الملل آمده که در این اعتراضات بسیاری مجروح شدند، برخی غیر قانونی بازداشت شدند و گروهی مورد ضرب و شتم و آزار جنسی قرار گرفته اند.

انجمن پزشکان ترکیه تعداد کشته شدگان در اعتراضات تابستان ۲۰۱۳ استامبول را ۶ نفر اعلام کرده که دو تن از آنها در درگیری های ماه سپتامبر کشته شده اند. تعداد زخمی ها هم بیش از ۸ هزار نفر اعلام شده است.

اندرو گاردنر، مسئول بخش ترکیه سازمان عفو بین الملل در این باره گفت: “وقتی با گروههای حقوق بشری صحبت می کنیم، می گویند که بیش از شصت درصد از مردمی که به آنها مراجعه می کنند، بر اثر انفجار کپسول های گاز اشک آور مجروح شده اند.”

وی افزود: “ما هم دیدیم که پلیس از کپسول های گاز اشک آور به عنوان سلاح علیه معترضان استفاده می کرد و از آن ها (کپسول های گاز اشک آور) به عنوان گاز اشک آور استفاده نمی شد.”

اندرو در بیانیه خود آورده است: “سرکوب جنبش اعتراضی پارک گزی به افزایش نقض حقوق بشر در مقیاس گسترده منجر شده است و طی آن حق تجمع مسالمت آمیز به طور قاطع نقض شده و پلیس ترکیه در برخورد با معترضان حق زندگی و آزادی افراد را نقض کرده و به شکنجه و بدرفتاری با معترضان پرداخته است.”

به گزارش یورونیوز یکی از معترضان که یک چشم خود را در جریان این تظاهرات از دست داده است گفت: “مثل یک فیلم ترسناک بود. همه صورت من خونی بود. هنگامی که زخمی شدم نمی توانستم نفس بکشم. خون از دهان، گوش و بینی ام سرازیر بود.”

جنبش اعتراضی ترکیه در مخالفت طرفداران محیط زیست با ساختوساز در پارک گزی استانبول آغاز شد و در پی سرکوب معترضان توسط پلیس به جنبش اعتراضی علیه دولت «رجب طیب اردوغان» تبدیل شد. در جریان این جنبش نزدیک به پنج هزار نفر نیز دستگیر شدند.