اصرار وزیر خارجه لبنان برای کسب یک سوم تعطیل شده کابینه، خشم حزب‌الله وهم‌پیمانانش را برانگیخت

بیروت: یوسف دیاب

رابطه «حزب‌الله» و جریال ملی آزاد به ریاست وزیر خارجه لبنان جبران باسیل اخیراً با مشکل مواجه شده که آخرین اختلاف آنها در زمینه پرونده‌های داخلی و درگیری این دو متحد بر سر نفوذ در قدرت اجرایی و تلاش برای به دست گرفتن دولت است.
به گزارش الشرق الاوسط، حزب‌الله از طریق منابع و رسانه‌های نزدیک به این حزب تأکید کرد: «دولت سنی- سنی نیست بلکه یک مجموعه و توده باسیلی است. وزیر خارجه سعی دارد به هر قیمتی که شده یک سوم تعطیل شده کابینه را به دست بیاورد».
این اظهارات در حالی بیان شده که مسئولین حزب سعی دارند به صورت علنی سخنی در این مورد به زبان نیاورند و محمود قماطی معاون رئیس شورای سیاسی «حزب‌الله» تأکید کرد که اتحاد بین آنها و جریان آزاد بسیار قوی است.
دو طرف، این رابطه آشفته را گاهی با اظهارات رسانه‌ای تند و گاهی با اشاره بیان می‌کنند، اما همواره بر اتحاد بین خود تأکید دارند.
شکیب قرطباوی وزیر سابق دادگستری در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «این امر که باسیل بر یک سوم تعطیل شده دولت اصرار دارد درست نیست و هیچ اثری از آنچه (توده باسیلی) نامیده می‌شود وجود ندارد. موضوع یک سوم تعطیل شده کابینه زمانی خود را نشان داد که رئیس‌جمهور تصمیم گرفت نماینده تشکل مشورتی اهل سنت را به عنوان یکی از وزرای سهمیه خود انتخاب کند».
وی در ادامه افزود: «رئیس‌جمهور نیازی به یک سوم تعطیل شده کابینه ندارد، زیرا هنگامی که ریاست جلسات شورای وزیران به عهده می‌گیرد، می‌تواند آن را اداره کرده و به هر تصمیمی اعتراض کند».
محمد عبدالحمید بیضون معاون و وزیر سابق نیرو نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» یادآور شد: «اختلاف بین حزب‌الله و باسیل اختلاف حقیقی نیست، بلکه یک اختلاف تاکتیکی در خصوص سهمیه‌ها در دولت است. باسیل هیچ‌گاه جرأت نمی‌کند که در مقابل حزب‌الله موضعی منفی بگیرد، زیرا برای این کار بهای سیاسی سنگینی را پرداخت خواهد کرد».
وی افزود: «باسیل سعی دارد حداقل به ۱۱ وزیر در کابینه دست یابد و تصمیم‌گیرنده نهایی در دولت باشد که این امر سعد الحریری نخست‌وزیر مکلف لبنان را ناراحت کرده و بر خلاف منافع حزب‌الله و نبیه بری رئیس پارلمان است. وی سعی دارد در صورت بروز هرگونه اختلاف با حریری، قدرت برکناری و خلع ید کردن دولت را در دست داشته باشد».