منابع به «الشرق الأوسط»: انتظار حضور یافتن دست کم ۱۴ کشور.. دعوت نامه ها هنوز توزیع نشده است

1457979291005411300

بنا به توضیحات داده شده از سوی چهار منبع از سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اپک) به «الشرق الأوسط»، به نظر می رسد دوحه برای دومین بار شهر میزبان نشست تولید کنندگان بزرگ نفتی برای کاهش تولید باشد که انتظار می رود به جای ماه جاری، در ماه آینده برگزار شود.

روسیه، عربستان سعودی، ونزوئلا و قطر  در روز شانزدهم ماه جاری توافق کردند تولید نفت را در سطح تولید ماه ژانویه (دی ماه) گذشته نگه دارند، و این سطح برای روسیه و عربستان سعودی تقریباً بالا است. این چهار کشور اجرای این توافق را مشروط به پیوستن دیگر تولید کنندگان بزرگ دانستند.

ایران تصریح کرد به توافقنامه متوقف کردن تولید نخواهد پیوست تا این که تولید خود را به ۴ میلیون بشکه برساند. الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه که شب گذشته با همتای ایرانی خود بیژن زنگنه در تهران  دیدار داشت، بر این امر تأکید کرد.

چهار کشوری که بر متوقف کردن سطح تولید خود به طور ابتدایی توافق کرده اند به دوحه باز خواهند گشت، اما این بار بیش از ده کشور دیگر با آن ها همراه خواهند بود. منابع توضیح دادند احتمال می رود نشست طی دو هفته اول ماه آوریل (اردیبهشت) آینده و حد اکثر در نیمه ماه برگزار شود.

این منابع به «الشرق الأوسط» گفتند دعوت نامه های رسمی هنوز برای کشورهای عضو سازمان اپک توزیع نشده است، به همین علت امور همچنان غیر نهایی و غیر رسمی است، با وجود این که به احتمال بسیار به جای روسیه و وین، دوحه میزبان خواهد بود. دوحه اخیراً به عنوان یکی از مکان های نشست پیشنهاد شده بود.