اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ایران - عکس از خبرگزاری مهر

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ایران – عکس از خبرگزاری مهر

معاون اول رییس جمهور ایران گفته است: «با سومین دیداری که میان روسای جمهور ایران و چین در حاشیه اجلاس شانگهای در تاجیکستان انجام می‌شود، خواهیم توانست میلیاردها دلار از فاینانس چین در طرح‌ها استفاده کنیم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در تهران با اشاره به این موضوع تصریح کرد که در بهره گیری از این منابع فاینانس، اولویت با طرح های بخش خصوصی خواهد بود.

وی افزود که در این زمینه توافقات خوبی بین ایران و چین صورت گرفته و اصلاحات این توافقات نیز در حال انجام است.

حسن روحانی رییس جمهور ایران قرار است این هفته ضمن سفر به تاجیکستان در اجلاس شانگهای که در شهر دوشنبه برگزار می شود، شرکت کند.

خبرگزاری مهر نوشته است که بر این اساس ظاهرا چینی ها قرار است به جای طلب ۱۸ میلیارد یورویی ایران بابت پول نفت، ۲ تا ۳ برابر این مبلغ را برای پروژه‌های ایرانی فاینانس اختصاص دهند.

از سوی دیگر اسدالله عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفتگو با مهر گفته است: «هم اکنون ۸۰ پروژه تعریف شده برای استفاده از این فاینانس وجود دارد. بیشتر پروژه های معرفی شده، صنعتی و نفتی است، البته پروژه های خدماتی همچون اتوبان، اسکله، نیروگاه، سد، پالایشگاه، جاده، پل و فرودگاه در این فهرست ۸۰ گانه پروژه ها به چشم می‌خورد.»

توافقات اولیه در این زمینه حدود یک سال پیش صورت گرفته بود اما در نحوه اجرای این فاینانس ها در ماه های اخیر ابهامات و چالش هایی به وجود آمده بود.

بر اساس اخباری که در تیرماه امسال منتشر شد، بانک مرکزی ایران حدود ۶۶ میلیارد دلار فاینانس چینی را به دلایلی تعلیق کرده است.

در عین حال بالاخره در نیمه های مردادماه سال جاری، آقای عسکراولادی از برقراری دوباره فاینانس چینی براساس تازه‌ترین توافق مقامات بانک مرکزی دو کشور خبر داد که برهمین اساس، موضوع بازگشایی فاینانس به جای طلب ۱۸ میلیارد یورویی تعیین تکلیف شد.

تحریم های غرب علیه ایران به علت فعالیت های هسته ای این کشور در سال های اخیر خسارات فراوانی به اقتصاد ایران وارد کرده است.
آژانس بین المللی انرژی پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود، این تحریم ها تنها در سال ۲۰۱۲ ، ۴۰ میلیارد دلار به ایران خسارت وارد کرده است.

بر اساس این گزارش، تحریم های غرب علیه ایران، باعث گردیده تا درآمد حاصله از نفت در این کشور ۴۰ میلیارد دلار کاهش یابد و تولید نفت را به کمترین سطح خود در سی سال گذشته تنزل دهد.