سراج الحق سراج، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان - عکس از خبرگزاری فرانسه

سراج الحق سراج، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان – عکس از خبرگزاری فرانسه

معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه شهروندان افغان به گروه داعش در عراق پیوسته اند را تایید کرد.

سراج الحق سراج در گفتگو با بی بی سی گفته است که تکذیب نمی‌کند که شماری از شهروندان افغان مانند شهروندان شماری دیگر از کشورها، به داعش در عراق ملحق شده‌اند.

اظهارات این مقام وزارت خارجه افغانستان در پی سخنان عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران بیان شده است که گفته بود شماری از شهروندان افغان که شمار آنها اعلام نشده، به همراه شهروندان پاکستانی که قصد داشتند از طریق ایران به عراق بروند و به دولت اسلامی بپیوندند، دستگیر شده‌اند.

آمریکا و ایران اخیرا برای مبارزه با داعش به عراق پیشنهاد کمک نظامی داده اند، اما از اعزام نیرو به این کشور خودداری کرده اند.

آقای سراج گفته است که این افراد به صورت فردی در جنگ عراق شرکت کرده‌اند و انگیزه‌شان اعتقادات مذهبی آنهاست.

وی در همین حال شمار این افراد را مشخص نکرده است و نگفته است که آنها از چه طریقی به عراق رفته‌اند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان از سوی دیگر در واکنش به اظهارات آقای رحمانی فضلی گفته است که «این خبر مبهم است، چرا که مشخص نیست دستگیر شدگان چند تن هستند، از کجا آمده بودند و به کجا می‌رفتند.»

در این میان وزارت کشور افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که درباره گزارش شماری از رسانه های خارجی مبنی بر تلاش های گروه داعش برای نفوذ در افغانستان تحقیق می کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت درمورد این گزارش ها تحقیق جدی خواهد شد تا درست یا نا درست بودن این خبر مشخص شود.

پیش از این فردی که خود را از فرماندهان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار معرفی می‌کرد، به جان سپمسون، سردبیر امور جهانی بی‌بی‌سی در بغلان در شمال افغانستان گفته بود که این حزب با گروه دولت اسلامی ارتباط دارد. در همین حال هارون زرغون، سخنگوی حزب اسلامی در پاکستان در ارتباط با رسانه‌ها، این ادعا را تکذیب کرد.

از سوی دیگر یکی از اعضای حزب اسلامی در افغانستان که از فرماندهان طالبان محسوب می شود گفته است که نیروهایش به جنگ با دولت افغانستان حتی پس از عقب نشینی نیروهای غربی از این کشور در اواخر سال ۲۰۱۴ ادامه خواهند داد.

به نوشته سایت “بی بی سی” عربی، وی که میر ویس نام دارد، افزود: اگر ثابت شود داعش به حق یک خلافت اسلامی است، جنگجویان ما به آن خواهند پیوست.

میر ویس ادامه داد: داعش را می شناسیم و با برخی از افرادش ارتباط داریم، منتظر می مانیم تا داعش شروط خلافت اسلامی را کسب کند، در چنین صورتی سران ما به آن اعلام وفاداری خواهیم کرد.

جنگجویان تحت رهبری داعش بخش های وسیعی از خاک عراق و سوریه را اشغال و در آنجا خلافت اسلامی اعلام کرده اند.