برنامه پژوهشی «آرامکو» برای پردازش انتشار کربن و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

شرکت نفت «آرامکو» سعودی روز گذشته از تأسیس یک مرکز پژوهشی در مسکو و آغاز یک برنامه پژوهشی با همکاری چین خبر داد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، سنگ بنای این مرکز پژوهشی در چارچوب همکاری استراتژی میان دو کشور، با مشارکت مهندس امین حسن ناصر رئیس شرکت آرامکو و مدیر اجرایی آن در باغ علوم دانشگاه دولتی «لومونوسوف» در مسکو نهاده‌شد.
این مرکز، نهمین مرکز پژوهش و توسعه شرکت «آرامکو» است که در خارج از پادشاهی سعودی تأسیس می‌شود و در زمینه توسعه فناوری اکتشاف و تولید نفت خام و گاز فعالیت می‌کند.
این مرکز همچنین باعث استحکام همکاری در زمینه فعالیت‌های مشترک پژوهشی با دانشگاه دولتی مسکو و دیگر موسسه‌های علمی آن می‌شود.
مهندس امین الناصر در این باره گفت: مشارکت‌های قوی در بخش صنعت، کار، آکادمی و پژوهشی عنصری مهم برای مقابله با چالش‌های پیشِ روی جوامع است.
بر اساس اظهارات وی در این مرکز پژوهشی، گروهی از دانشمندان و پژوهشگران سعودی و روس برای دستیابی به اختراعات و راهکارهای جدید در جهت مقابله با چالش‌های بخش صنعت، همکاری می‌کنند.
در واقع این مرکز در رشد نوأوری‌ها و پژوهش‌ها برای توسعه راهکارهای جدید به خصوص در زمینه فناوری اکتشاف و تولید فعال است که به شدت وابسته به هوش مصنوعی، مدل‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند.
از سوی دیگر، شرکت «آرامکو» با همکاری دانشگاه چینهوا، شرکت «فاو چیهوانگ ووشی» فعال در زمینه موتورهای دیزلی و شرکت پتروشیمی «شاندونگ چامبرود» روز گذشته، یک برنامه پژوهشی برای بهبود سوخت، موتورها و پسماندها را شروع کردند.
این اولین بار است که یک شرکت تولید نیروی بزرگ با یک شرکت ساخت موتور، یک شرکت پتروشیمی و یک دانشگاه بزرگ گردهم می‌آیند تا برای توسعه فناوری پیشرفته سوخت و موتورها در جهت کاهش انتشار کربن همکاری کنند.
هدف از این همکاری توسعه فناوری موتورها و سوخت‌هایی با انتشار کم دی‌اکسید کربن است.
به همین دلیل شرکت «آرامکو» در راستای این برنامه پژوهشی ترکیبات سوخت جدیدی ارائه خواهد داد که با فناوری آن در خصوص سوپروایزر بنزینی هم‌سو است. از سوی دیگر تکنولوژی جذب کربن را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای توسعه خواهد داد.