لگو و پرچم شرکت خودروسازی پژو- رویترز

لگو و پرچم شرکت خودروسازی پژو- رویترز

یک هیئت فرانسوی شامل نمایندگان حدود یکصد شرکت فرانسوی از جمله شرکت های بزرگ نفتی و خودروسازی “توتال” و “رنو” روز دوشنبه وارد تهران شدند.

این هیئت فرانسوی که شامل نمایندگان شرکت نفتی “توتال”، شرکت برق “آلستوم”، شرکت مخابراتی “اورنج ” و خودروساز “رنو” هستند قرار است در این سفر سه روزه درباره همکاری های اقتصادی با مقامات ایرانی صحبت خواهند کرد.

این اقدام فرانسوی ها امیدهای برخاسته از توافق هسته ای ژنو و برداشتن تحریم های اعمالی علیه ایران را افزایش داده است.

از سوی دیگر پیر مسکویسی، وزیر دارایی فرانسه روز یکشنبه در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به سفر این هیئت اقتصادی – تجاری فرانسوی به تهران گفت در صورت برداشته شدن تحریم ها علیه ایران، فرانسه «فرصت های اقتصادی قابل توجهی» در ایران خواهد داشت.

او خاطر نشان کرد که “ایران باید ابتدا حسن نیت خود را با انجام تعهدات اتمی خود ثابت کند.”

به گزارش رویترز، وزیر دارایی فرانسه گفته که سفر سه روزه این هیئت که بیش از یک صد شرکت فرانسوی را نمایندگی می کنند، حاوی این پیام است که در صورت بهبود شرایط، فرصت های اقتصادی زیادی برای فرانسه در ایران است.

او گفت: «اما پیام اساسی این است که ایرانی ها باید به وعده خود عمل کنند.»

گزارش شده است که اعضای این هیئت را نمایندگان شرکت های مشاور، خدمات مهندسی، صنایع غذایی، بیمه، ساختمان سازی، دارویی، تبلیغات و ورزشی و یک بانک فرانسوی تشکیل می دهند.

گفته می شود که یکی دیگر از کشورهای اروپایی که آمادگی خود را برای بهره برداری از فرصت های اقتصادی در ایران اعلام کرده است، آلمان است که هیئتی از این کشور شامل نمایندگان صنعت داروسازی، بهداشت، ساخت و ساز شهری و مهندسی آلمان در اواخر ماه فوریه به ایران سفر می کنند.

فایننشال در مورد بازگشت شرکت های فرانسوی به بازار ایران می نویسد که « است شرکت خودروسازی پژو که در سال ۲۰۱۱ تعداد ۴۵۸ هزار خودرو به ایران فروخته بود زمانی دومین بازار مصرف کننده را داشته است.»

در همین رابطه ژان باپتیست، مدیر مالی پژو اعلام کرده است که تحریم های سال گذشته علیه ایران موجب ضرر ۱۰ میلیون یورویی در ماه برای این شرکت شده است.

شرکت رنو در همکاری با ایران در ژوئن سال ۲۰۱۳ حدود ۵۱۲ میلیون یورو سود کرد.

در همین رابطه جمشید پژویان، اقتصاددان به شرق پارسی گفت : “با آغاز تحریم ها این وضعیت به شکلی ادامه یافت که فرانسه جزو ده شریک اول ایران نشد و به مرور این وضعیت تا جایی ادامه یافت که حتی خودروسازان فرانسه نیز روابط تجاری خود را با ایران کاملا قطع کردند”.

کارشناس اقتصاد درباره حضور هیئت اقتصادی فرانسه در ایران افزود: “حضور چنین هیئتی قابل پیش بینی بود. چرا که پس از لغو تحریم ها آنها کاملا مایل بودند که وضعیت تجاری به حالت قبل بازگردد، اما مسئله این است که تا زمانی که تاثیر حضور چنین هیئتهای تجاری بخواهد نمود پیدا کند، زمان می برد و نباید انتظار داشت که تاثیر آنی دید”.

به گفته پژویان این هیئت تجاری قابلیت این را دارد که روند متوقف شده صنعت خودروسازی را دوباره تحرک بخشد.