ترمینال صادرات نفت خام - عکس از اسوشیتدپرس

ترمینال صادرات نفت خام – عکس از اسوشیتدپرس

ریاض، شجاع البقمی:

کارشناسان اعلام کرده اند کاهش ۱۰ درصدی قیمت نفت طی روزهای گذشته در مقایسه با ۳ ماه گذشته تاثیر مستقیم بر بودجه سال جاری عربستان نخواهد داشت اما در عین حال انتظار می رود کاهش قیمت نفت بر حجم وارادت کشور تاثیر بگذارد.

این کارشناسان روز گذشته در گفتگو با الشرق الاوسط اعلام کردند که کاهش قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه تاثیر بسیاری بر کشورهای تولید کننده نفت فلات قاره مثل ایالات متحده آمریکا خواهد داشت چرا که هزینه های تولید برای این کشورها بر خلاف دیگر کشورهای تولید کننده نفت بسیار بالا است.

فضل البوعینین کارشناس اقتصادی و مالی از کاهش قیمت نفت به ۱۰۴ دلار در هر بشکه ( پایین ترین قیمت در ۴ ماه اخیر) طی روزهای گذشته ابراز تعجب کرد و روز گذشته در گفتگو با الشرق الاوسط اظهار داشت: “نگرانی های موجود در برخی کشورهای تولید کننده نفت مثل عراق و لیبی و بحران اوکراین و در مقابل تحریم های تحمیل شده بر روسیه که یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده نفت به شمار می رود قیمت جهانی نفت را افزایش خواهد داد اما آنچه در حال حاضر رخ می دهد کاهش قیمت ها است به طوری که تعجب آور است”.

وی افزود: کاهش فعلی قیمت نفت بیانگر این است که کشورهای بزرگ بر قیمت ها تاثیرگذار هستند، بودجه عربستان هرگز تحت تاثیر کاهش کنونی قیمت نفت قرار نخواهد گرفت. البوعینین در ادامه گفت: “تا زمانی که قیمتها بالای ۹۰ دلار در هر بشکه باشد بر بودجه سال جاری عربستان تاثیر نخواهد گذاشت زیرا این بودجه با قیمت های کمتر از سطح کنونی تصویب شده است”.

البوعینین در عین حال اعلام کرد که انتظار می رود حجم وارادت عربستان تحت تاثیر کاهش کنونی قیمت نفت قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد که کاهش کنونی قیمت نفت تا حد زیادی بر کشورهای تولید کننده نفت فلات قاره مثل آمریکا تاثیر می گذارد زیرا هزینه های تولید نفت در این کشورها بسیار است.

در همین راستا نفت خام برنت در اوایل هفته گذشته پس از کاهش به پایین ترین سطح خود طی ۴ ماه گذشته به ۱۰۵ دلار در هر بشکه افزایش یافت. هر بشکه نفت خام برنت روز جمعه گذشته با کاهش ۱٫۱۸ دلار به ۱۰۴٫۸۴ دلار رسید و این پایین ترین سطح از دوم آوریل تاکنون بود.

نفت خام آمریکا در ماه سپتامبر با افزایش ۱۰ سنت به ۹۷ دلار و ۹۸ سنت افزایش یافت و قیمت نفت خام آمریکا هفته گذشته بیش از ۴ درصد افت کرد و این بیشترین کاهش هفتگی از ماه ژانویه محسوب می شود.

از سوی دیگر خالد الیحیی کارشناس اقتصادی در گفتگو با الشرق الاوسط اظهار داشت: پیش بینی می شود قیمت نفت تا پایان سال جاری بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار ثابت باشد. این قیمت ها به نسبت بودجه عربستان خوب است اما تا حد زیادی بر کشورهای تولید کننده نفت فلات قاره مثل آمریکا فشار خواهد آورد.

در چنین شرایطی عربستان سعودی قادر است میزان درخواست جهانی را محقق کند و در بازارهای پایانی توازن برقرار کند، به طوری که قادر است در صورت نیاز بازارهای جهانی، حجم تولید نفت را به ۱۲٫۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

در همین راستا محمد الحراری سخنگوی رسمی موسسه ملی نفت لیبی چند روز پیش اعلام کرد: ۸ مخزن [نفت] در جنوب طرابلس پایتخت لیبی به آتش کشیده شده است و در میان آنها مخازنی است که طی روزهای گذشته بر اثر درگیری های مسلحانه مداوم در منطقه به آتش کشیده و خاموش شده بود.

دکتر نعمت ابوالصوف کارشناس امور انرژی پیش از این در گفتگو با الشرق الاوسط اعلام کرده بود: علیرغم اینکه آمریکا در سایه افزایش میانگین تولید خود به ۹ میلیون بشکه نفت خام و مایعات گاز طبیعی نقش مهمی درتثبیت بازار جهانی نفت ایفا کرده است، اما این کشور در حال حاضر ناگزیر است روزانه ۸٫۴ میلیون بشکه نفت وارد کند همانطور که در سال ۲۰۳۵ نیز روزانه ۶ میلیون بشکه نفت وارد خواهد کرد و این یعنی اینکه آمریکا نمی تواند در این زمینه به خودکفایی برسد.

ابوالصوف با اعلام اینکه میزان مصرف جهانی نفت در شرایط کنونی روزانه بین ۸۹ تا ۹۰ میلیون بشکه است گفت: به نظر می رسد حجم این مصرف جهانی به ۱۰۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و این یعنی افزایش ۱۵ میلیون بشکه در روز نسبت به میزان مصرف کنونی و انتظار می رود کشورهای عضو اوپک افزایش حدود ۷٫۵ میلیون بشکه در روز را برعهده بگیرند و این یعنی اینکه ۵۰ درصد میانگین افزایش در مصرف جهانی نفت را کشورهایی که عضو اوپک نیستند فراهم خواهند کرد.

وی گفت: میزان تولید نفت عربستان در حال حاضر با احتساب مایعات گاز طبیعی ۱۱ میلیون بشکه در روز است، عربستان از جمله کشورهایی است که بیشترین تولید نفت را در جهان دارد و علیرغم افزایش میانگین تولید نفت از سوی آمریکا انتظار می رود جایگاه جهانی خود را در این زمینه طی سال های آینده حفظ کند.