بازداشت دو نفر به اتهام زمین خواری در مصر

جاعلان هویت کارمندان نهادهای مهم و پرنفوذ مصر همواره در معرض بازداشت دستگاه های نظارتی و قضا قرار دارند اما با این حال، این موارد متوقف نشده و موارد تازه ای از متخلفان قوانین بروز می کند. این افراد علاوه بر قانون شکنی در پی کسب درآمدهای غیر مشروع هستند.
نهاد نظارت اداری مصر روز چهارشنبه از بازداشت دو نفر به اتهام جعل هویت مسئولان در ارگان های مهم حکومتی و کلاهبرداری و زمین خواری خبر داد.
نهاد نظارت اداری مصر که وظیفه کشف و پیگرد موارد فساد اداری و مالی در مصر را به عهده دارد گفت نتایج تحقیق در این پرونده نشان داد که یکی از متهمان بیکار بوده و دست به جعل هویت یک مدیر بلند پایه در یکی از نهادهای مهم و پرنفوذ زده و او و متهم دوم اسناد مربوط به وزارتخانه های سرمایه گذاری و کشاورزی و نهاد نظارت اداری را جعل کرده اند.
نهاد نظارت اداری افزود «این دو نفر مهرهای جعلی اعضای نهاد نظارت اداری را ضرب کردند و مدعی شدند که زمین هایی به مساحت ۷۰ هزار فدان در شهر سادات (۸۵ کیلومتری شمال غرب قاهره) در استان منوفیه به مردم اختصاص می دهند. شهروندان فراوانی مبالغ هنگفتی در ازای این وعده به دو متهم پرداخت کرده اند.»
البته این اولین مورد جعل هویت مقام های ارشد کشور در مصر نیست. نهاد نظارت اداری در ماه ژوئن از بازداشت وکیلی خبر داد که به عنوان مشاور یک نهاد نظارتی فعالیت می کرد و دست به فریب کارفرمایان چندین شرکت زده است. این فرد با توجه به اطلاعاتی که از تعاملات شرکت ها داشته به کارفرمایان و بازرگانان می گفت که تخلفات گسترده ای در شرکت هایش به وقوع پیوسته اما او در ازای دریافت رشوه حاضر به چشم پوشی از این تخلفات ادعایی است.
مورد دیگر جعل هویت در مصر که توسط نهاد نظارت اداری کشف شد در ارتباط با یک روزنامه نگار است. این روزنامه نگار با فریب یکی از شهروندان مدعی شده که برای پذیرش فرزندش در یکی از دانشکده های تابع ارگان های امنیتی پادرمیانی کرده و مبلغ پنج میلیون پوند مصری (۲۸۰ هزار دلار) به جیب زد.
حالا کار جعل هویت به نهاد ریاست جمهوری مصر هم رسید تا جایی که سخنگوی این نهاد بسام راضی در ماه مارس با انتشار بیانیه رسمی گفت خانمی که در مصاحبه با یکی از روزنامه ها مدعی شده بود که عضو دفتر رسیدگی به شکایات در دفتر ریاست جمهوری است دروغ گفته. راضی افزود «اصلا چنین ارگانی وجود ندارد.»
دستگاه های امنیتی همچنین خانمی را بازداشت کردند که خود را به عنوان یک کارمند دفتر ریاست جمهوری مصر جا زده است.