نیروی زمینی ارتش عراق - عکس از اسوشیتدپرس

نیروی زمینی ارتش عراق – عکس از اسوشیتدپرس

ریاض – فهد الذیابی – بغداد – حمزه مصطفی—الشرق الاوسط: سپهبد ثامر بن سلطان تکریتی مشاور وزیر دفاع عراق در گفتگوی تلفنی با الشرق الاوسط تصریح کرد که عراق از کارشناسان نظامی ارتش رژیم سابق (صدام حسین) استفاده خواهد کرد.

وی افزود: «افسران باتجربه سابق در نهاد ارتش پذیرفته خواهند شد و گردان هایی متشکل از این افسران برای آزاد سازی برخی مناطق از چنگ تروریست ها تشکیل خواهد شد. به گفته تکریتی مسئولیت گردان ها نابودی گروه های مسلح و در صدر آنان “داعش” است.»

این مقام نظامی گفت که وی وزارت دفاع عراق را در روزهای گذشته ترک نکرده است و به کار خود ادامه می دهد. وی افزود که هیچ گونه ارتباطی با گروه های مسلح و ارتش نقش بندی و ارتش اسلام و بعثی ها ندارد. تکریتی در ادامه خاطر نشان کرد که هدف از انتقال خانواده اش به اربیل در اقلیم کردستان تامین پناهگاه امنی برای گذران زندگی شان است.

تکریتی پیش بینی کرد که نوری مالکی بر غیرقانونی بودن نخست وزیری حیدر عبادی پافشاری نخواهد کرد. وی در ادامه گفت اوضاع امنیتی بغداد در حال حاضر و پس از حمله هوایی آمریکا به مواضع داعش در شمال بهتر است، چرا که این حملات باعث سردگمی داعشیان شده است. تکریتی در عین حال گفت که نمی توان گفت ارتش کنونی با اقتدار تر از ارتش سابق است، ولی این ارتش از درگیری ها با گروه های مسلح درس هایی آموخت.

تکریتی گفت عراقی ها به دنبال امنیت و ثبات در کشورشان هستند، حالا اشتباهات حکومت هرچقدر هم که باشد، ولی آنها نمی خواهند نیروهای اجنبی وارد عراق شوند. وی با ابراز خوشبینی به مرحله بعد از تشکیل حکومت جدید گفت: «پیش بینی می کنم که تصمیماتی مبنی بر آزادی زندانیان بی گناهی که جرمشان ثابت نشده اتخاذ شود.»

ثامر تکریتی در زمان صدام حسین به اعدام محکوم شده بود، ولی نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۴ وی را از زندان ابوغریب آزاد کردند. اتهام تکریتی تلاش برای سرنگونی نظام عنوان شده بود. ثامر تکریتی فرمانده تیپ دهم ارتش عراق در جنگ بین ایران وعراق بود. چند نیروی مسلح ناشناس وی را در غرب بغداد در ۲۰۰۷ ربودند ولی چندی بعد آزاد شد.

نبرد «برادران دشمن» در حزب الدعوه بر «داعش» سایه انداخت

نبرد بین نوری مالکی نخست وزیر پیشین عراق و حیدر عبادی نخست وزیر کنونی که هنوز پست خود را تحویل نگرفته به پایان نرسیده است. ولی شواهد موجود بیانگر آن است که نبرد بین مالکی، رهبر حزب الدعوه و حیدر عبادی رفیق راه و سخنگوی سابق حزب مالکی به پایان خود نزدیک شده است. آن ها منتظر حکم به تعویق افتاده دادگاه فدرال هستند که صدور آن تأثیری در رویدادها نخواهد داشت.اگر حکم دادگاه ائتلاف دولت قانون را فراکسیون اکثریت پارلمان درنظر نگیرد در این صورت کاندیداتوری عبادی از سوی ائتلاف همپیمانی ملی به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان درست و به دور از هرگونه اشکالی خواهد بود. کما اینکه این مقام بنا بر روش تقسیم پست های حکومتی در عراق به شیعیان اختصاص داده شده است. روشی که بر پایه سهمیه بندی نژادی و طائفه ای است.

با توجه به اینکه دو نامزد تصدی پست نخست وزیری به ائتلاف همپیمانی ملی وابسته هستند، پس اگر حکم دادگاه به نفع دولت قانون صادر شود این به معنای دودستگی میان سران الدعوه خواهد بود. زیرا آنها عبادی را به جای مالکی نامزد پست نخست وزیری کردند. در این حالت رسیدن به پست ومقام مهمتر از افراد شده است. این همان حکایتی است که افکار عمومی عراق را در چهار روز گذشته مشغول کرده است.

هنگامی که رییس جمهور عراق، فواد معصوم، عبادی را به جای مالکی مامور تشکیل کابینه کرد، تمامی نگاه ها به سوی این مسئولیت خیره شد. هنوز دو ساعت از اعلام این خبر نگذشته بود که مالکی در یک کنفرانس مطبوعاتی شروع به تهدید همه طرف ها کرد و حامیان به گفته وی این «نقض قانون اساسی» را محکوم کرد. این محکومیت شامل ایران وآمریکا و کلیه نیروها و جریان های سیاسی داخلی عراق نیز بود.

به گفته مالکی مامور کردن عبادی بدتر از رویدادهای اشغال موصل و صلاح الدین و بخش هایی از دیاله و رمادی و استان بابل به دست سازمان «داعش» است. وی معتقد است که کلیه این رویدادها روند سیاسی را مختل نمی کند، ولی جایگزین کردن کس دیگری در پست نخست وزیری روند سیاسی را با چالش هایی روبرو می کند.

از سوی دیگر عبادی می داند که نبرد با رهبر حزب و رفیق راهش که بر تهدیدات «داعش» سایه افکنده، نبرد وی نیست. چرا که مالکی به گفته عبادی «یک برادر و رفیق راه و شریک اصلی در روند سیاسی به شمار می رود.»

عبادی در صدد جلب دوباره توجه ها به سوی خطر واقعی یعنی «داعش» است. وی وعده نابودی «داعش» را داده؛ البته با مشارکت همگانی. به نظر می رسد که عبادی درس را به خوبی یاد گرفته است. درسی را که از سرنگونی غیرقابل پیش بینی مالکی آموخته است. مالکی ضمن حمله به همپیمانان و دشمنانش آنها را «داعشیان سیاسی» خواند. اما، عبادی به هیچ یک از شرکای خود حتی با کسانی که خصومت داشت، اتهام وارد نکرد. هدف وی نابودی سازمانی است که اقدام به برپایی دولت اسلامی در موصل و صلاح الدین یعنی بخش هایی اشغالی عراق کرده است. از سوی دیگر عراقی ها با تجربه ده سال گذشته گزینه های زیادی برای برون رفت از معضل سیاسی کنونی ندارند. آنها با مشکلات و بحران ها فراوانی روبرو هستند که در صدر آنها بی اعتمادی گروه های مختلف به یکدیگر است و دیگری احتمال پیروزی در قبال نیروهای مسلح داعش است. کلیه این امور مسئولیت عبادی را در تصمیم گیری های شجاعانه و ملی گرایانه و به دور از طائفه گرایی دشوارتر می کند.