وزیر امور خارجه سودان، علی کارتی

وزیر امور خارجه سودان، علی کارتی

وزیر امور خارجه سودان، علی کارتی، فاش کرد با وجود حمله هوایی اسراییل، خارطوم پیشنهاد مقامات ایرانی برای راه اندازی سیستم دفاع موشکی در این کشور را رد کرد.

کارتی یکشنبه ۳ نوامبر در مصاحبه با روزنامه «الیوم التالی» مدعی شد با وجود آن که اسرائیل پیشتر حریم هوایی سودان را نقض کرده بود و به انبارهای مهمات آن کشور حمله کرده بود، مقامات سودانی تصمیم گرفتند پیشنهاد ایران را قبول نکنند.

وزیر امور خارجه سودان تصریح کرد روابط کشورش با ایران، به روابط آن کشور با کشورهای عرب همسایه لطمه نمی زند و تاکید کرد همکاری های نظامی دوجانبه میان ایران و سودان، علیه هیچ یک از کشورهای عربی نخواهد بود.

در اکتبر سال گذشته، کارخانه مهمات‌سازی یرموک واقع در جنوب شهر خارطوم پایتخت سودان منفجر شد که به گفته مقام های سودانی آن حمله را نتیجه حمله بمب افکن های اسرائیلی دانستند.

اسرائیل این ادعا را به طور رسمی رد کرد و مسئولیت این حمله را به عهده نگرفت.

اواخر شهریور ماه سال جاری، مطابق توافقنامه ای میان سودان و ایران، یک ناو گروه نیروی دریایی ارتش ایران که با هدف تامین امنیت شناورهای تجاری و نفتکش ایران عازم آب های آزاد شده بود، در بندر سودان پهلو گرفت. این وزیر سودانی مخالفت خود با پهلو گرفتن ناوهای ایرانی در «بندر سودان» را به طور علنی ابراز کرده بود.

سودان و ایران، از سال ها پیش دارای همکاری هایی در زمینه های نظامی بوده اند.