ابوبکر البغدادی-الشرق الاوسط

اربیل– دلشاد عبدالله–الشرق الاوسط: یک مسئول کرد در گفتگو با الشرق الاوسط اعلام کرد که ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش از ترس حملات هوایی جنگنده های آمریکا علیه مواضع این گروه موصل را به مقصد سوریه ترک کرده است.

«سعید مموزینی» مسئول اطلاع رسانی بخش چهاردهم حزب دموکراتیک کردستان در استان نینوا با اعلام این خبر افزود: «ابوبکر البغدادی خلیفه گروه داعش چند روز پیش موصل را به مقصد سوریه ترک کرده است. طبق منابع اطلاعاتی ما ابوبکر البغدادی از ترس حملات جنگنده های آمریکا با همراهی ۳۰ خودروی نظامی «هامر» به سوریه رفته است به ویژه اینکه داعش شمار زیادی از رهبران خود را در درگیری با نیروهای پیشمرگه از دست داده است.»

از سوی دیگر وی اظهار داشت که گروه داعش روز پنج شنبه به مواضع نیروهای پیشمرگه در نزدیکی روستای «عمر غالب» در منطقه «زمار» حمله کرد، اما نیروهای پیشمرگه در مقابل داعش ایستادگی کرد و دو خودرو از خودروهای گروه داعش را منهدم کردند و ۵ نفر از اعضای این گروه را کشتند.

از طرف دیگر یک منبع آگاه در موصل اعلام کرد که گروه داعش تمامی مردان ایزیدی های تحت محاصره در روستاهای جنوب سنجار را پس از اینکه مهلت اعطا شده به آنها برای مسلمان شدن به پایان رسید به قتل رساند. این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: «افراد مسلح داعش روز پنج شنبه وارد روستاهای ایزیدی شدند روستاهایی که به ساکنان آنها مهلت داده شده بود مسلمان شوند. داعش پس از ورود به این روستاها به زنان و دختران تجاوز کردند و سپس مردان آنها را به قتل رساندند و زنان مسن را کشتند و دختران و کودکان را به موصل منتقل کردند.»

این منبع آگاه اظهار داشت: «گروه داعش جذب داوطلبانه جوانان در موصل را آغاز کرده است و شماری از جوانان این شهر به داعش پیوسته اند و تعداد زیادی از آنها برای جنگ به مناطق الجزیره در سوریه اعزام شده اند.» وی گفت: «هر کسی که تاییدیه داعش را دارد به مناطق نزدیک موصل منتقل می شود، اما بقیه پس از آموزش نظامی ۳ روزه در پادگان «الکندی» در موصل برای جنگ به سوریه اعزام می شوند.»

این منبع خاطرنشان کرد: «داعش یک طبقه کامل از بیمارستان عمومی موصل را به مجروحان خود اختصاص داده است که تعداد آنها در درگیری با نیروهای پیشمرگه افزایش یافته است. داعش همچنین از طریق مساجد از شهروندان می خواهد که به زخمی های این گروه خون دهند». از سوی دیگر وزارت پیشمرگه روز پنج شنبه از ورود نخستین محموله از کمک های نظامی فرانسه به اقلیم کردستان خبر داد و گفت روزهای گذشته از سوی برخی کشورها سلاح به اقلیم کردستان ارسال شده است. وی به نام این کشورها اشاره ای نکرد.

سرتیپ «هلکورد حکمت» سخنگوی رسمی وزارت پیشمرگه در گفتگو با الشرق الاوسط اعلام کرد: «بسیاری از کشورهای جهان آمادگی خود را برای کمک نظامی به نیروهای پیشمرگه اعلام کرده اند و آمریکا، انگلیس، فرانسه، فنلاند، ایتالیا و کانادا از جمله این کشورها هستند.»

وی در ادامه گفت: «امروز کمک های نظامی فرانسه رسیده است و کمک های آمریکا و کشورهای دیگر طی روزهای گذشته به اقلیم کردستان ارسال شده است. من نمی خواهم در حال حاضر به نام این کشورها اشاره ای کنم و ما منتظر سلاح های دیگر از هم پیمانانمان هستیم.»

حکمت درباره ماهیت کمک های نظامی به نیروهای پیشمرگه گفت: «این کمک ها شامل سلاح های پیشرفته سنگین و سبک است و مستقیما به جبهه های نبرد با داعش منتقل خواهند شد و ۱۳۰ مشاور نظامی آمریکا برای ارائه مشورت نظامی به نیروهای پیشمرگه در نبرد با داعش و نیز مطالعه دشمن به اقلیم کردستان آمده اند.»

وی اظهار داشت: «شماری از کشورها آمادگی خود را برای آموزش نظامی به نیروهای پیشمرگه برای استفاده از سلاح های پیشرفته ای که در اختیار آنها قرار می گیرد اعلام کرده اند.»