عکس از صفحه توییتر گروه جیش العدل

عکس از صفحه توییتر گروه جیش العدل

پس از انتشار خبر آزادی مرزبانان ایرانی از سوی جیش العدل، رسانه های ایران خبر آزادی این مرزبانان از سوی جیش العدل را تایید کردند.

در پی انتشار گزارش های ضد و نقیض درباره آزادی مرزبانان گروگان گرفته شده از سوی گروه جیش العدل، خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه خبر داد «این سربازان ساعاتی قبل از سوی گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل تحویل مقامات ایرانی حاضر در پاکستان شدند.»

در گزارش خبرگزاری تسنیم آمده است: «مرزبانان ربوده شده از کنترل تروریست‌ها خارج و تحویل مقامات پاکستانی و برخی شخصیت‌های اهل سنت شده‌اند، اما هنوز وارد خاک کشورمان نشده‌اند.»

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به این خبرگزاری گفت: « مرزبانان ربوده شده ایرانی امروز به رابط جمهوری اسلامی ایران در پاکستان تحویل شده‌اند اما هنوز وارد کشور نشده‌اند. تعداد مرزبانان تحویل داده شده به رابط جمهوری اسلامی چهار مرزبان است.»

گروه جیش العدل در اطلاعیه ای رسمی خطاب به مردم ایران نوشت: «سازمان جیش العدل به اطلاع عموم مردم ایران می رساند که مذاکرات بین مسئولین سازمان و هییت اعزامی علمای اهل سنت با تصمیم آزادی نظامیان رژیم به پایان رسید. علمای اهل سنت که دارای مکانت بزرگی در جامعه اهل سنت ایران هستند از ابتدای ماجرای اسارت نظامیان رژیم میانجی گری کرده و سعی کردند این ماجرا به خیر و خوبی حل گردد که نهایتا شورای مرکزی و رهبری سازمان جیش العدل رای به آزادی نظامیان داده و آنها را تحویل وفد اعزامی دادند. این تصمیم خالصتا در پاسخ به مطالبه علمای اهل سنت و در راستای نشان دادن حسن نیت و انسان دوستی اتخاذ گردید تا نظام حاکم هم در راستای آزادی زندانیان اهل سنت گام بردارد و در غیر این صورت بر مشکلات و مسائل منطقه افزوده خواهد شد و این آخرین اقدام در نوعش نخواهد بود.»

وبسایت خبری العربیه نیز به نقل از عبدالرئوف ریگی، سخنگوی جیش العدل، خبر داده بود این تصمیم صرفا از روی «احترام به علمای سنی» بود. طبق گزارش العربیه ریگی در تماس اسکایپی به این وبسایت خبری گفت: «تصمیم به آزادی نظامیان ایرانی به دلیل احترام به علمای سنی و همچنین به نشانه حسن نیت اتخاذ شده و حکومت ایران نیز باید با آزادی زندانیان وابسته به جیش العدل، این اقدام را تلافی کند.»

پس از انتشار گزارش‌های اولیه در مورد آزادی مرزبانان، برخی خبرگزاری های داخلی به نقل از مقامات دولتی این خبر را قابل تایید ندانستند.

از جمله خبرگزاری فارس در به نقل از یک منبع آگاه در وزارت کشور نوشت: «با اشاره با ادعای برخی رسانه‌ها در باره آزادی مرزبانان ایرانی اظهار کرد که چنین خبری قابل تایید نیست.»

فارس به نقل از منبع خبری خود گفته بود: «دستگاه‌های ذیربط به محض تغییر وضعیت مرزبانان ربوده شده، اطلاع‌رسانی خواهند کرد و بهتر است رسانه‌ها از پرداختن به اخبار خلاف واقع پرهیز کنند.»

در صورت صحت خبر آزادی مرزبانان، مشخص نیست که آیا اقدام جیش العدل نتیجه مذاکره با مقاماتی ایرانی بوده و در این زمینه، چه توافق احتمالی صورت گرفته است

جیش‌العدل از ایران خواسته بود در قبال آزادی این مرزبانان، ۵۰ عضو زندانی این گروه، ٢٠٠ نفر از شهروندان سنی مذهب زندانی در ایران و همچنین ۵۰ نفر از زنان سنی را که به گفته جیش‌العدل در سوریه در بازداشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، آزاد کند.

پنج مرزبان ایرانی ۱۹ بهمن ماه سال گذشته در منطقه مرزی مشترک با پاکستان در جنوب شرق ایران به اسارت گرفته شده بودند. گروه جیش‌العدل سوم فروردین سال جاری در اعلامیه‌ای در وبلاگ و توئیتر خود گفته بود که یکی از این مرزبانان به نام «پاسدار گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر» را «در راستای اعلام قبلی سازمان مبنی بر قصاص خون شهید علی نارویی به دار آویخته» است.

نحوه برخورد اسلام آباد با موضوع ربوده شدن سربازان ایرانی در مرز پاکستان بین دو کشور همسایه، پاکستان و ایران تنش ایجاد کرده است. یک مقام پاکستانی ۳۰ مارس اعلام کرده بود هیچ اطلاعاتی از وجود سربازان ربوده شده ایرانی در خاک پاکستان وجود ندارد. با این وجود خبر آزادی این گروگان ها حاکی از آن است که آنان در خاک پاکستان به مقامات ایرانی تحویل داده شدند.

عبد‌الرئوف ریگی سخنگوی گروه جیش العدل هم هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه امت پاکستان ادعا کرده بود که این گروه از پاکستان یا سایر کشورها وارد خاک ایران نمی‌شود بلکه پایگاه اصلی این گروه داخل خاک ایران است.