یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی  (راست)  علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (راست) علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد ایران آمادگی دارد شرایط را برای بازدید از تاسیسات آب سنگین اراک پیش از ۲۰ آذرماه و پیش از آغاز دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس فراهم کند.

کمالوندی گفت، اگر ایران با آژانس «درباره جزئیات بازدید بازرسانش» به تفاهم برسد، بازدید آنها از تاسیسات اراک می تواند قبل از ۲۰ آذر ماه و «با هدایت سازمان انرژی اتمی» انجام شود.

وی در خصوص مذاکرات روز گذشته علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران اظهار کرد، «روز گذشته پس از توافق درباره بیانیه مشترک از فرصت حضور کارشناسان همراه استفاده و درباره نحوه اجرایی کردن این بیانیه صحبت شد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «یک نقطه قوی در مذاکرات این بود که این نوع بازدیدها براساس توافق باشد و آنها جزئیات بازدید خود را نیز اعلام کنند. قرار شد که بازرسان بگویند به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند تا ما هم به صورت هدفمند این اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهیم.»

صالحی: ساخت دومین نیروگاه اتمی ایران در سال ۹۳ توسط روسیه

در خبری دیگر، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد روسیه پروژه ساخت دومین نیروگاه اتمی این کشور از ابتدای سال ۱۳۹۳ از سوی روسیه آغاز می شود.

صالحی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون گفت: «امیدواریم ساخت دومین نیروگاه اتمی کشور را در ابتدای سال ۱۳۹۳ توسط روس‌ها شاهد باشیم. بر اساس پروتکلی که میان ایران و روسیه وجود دارد، امکان ساخت نیروگاه تا چهار هزار مگاوات با روس‌ها را داریم.»

صالحی خاطر نشان کرد «رییس‌جمهور نیز بر لزوم ساخت نیروگاه تاکید دارد،» و ابراز امیدواری کرد ابتدای سال ۹۳ «کلنگ دومین نیروگاه را به زمین بخورد.»

صالحی تاکید کرد، در مذاکرات روز ۱۱ نوامبر میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، «چند اصلاحیه بر روی متن موجود» صورت گرفت و در نهایت تفاهم‌نامه‌ای در قالب بیانیه به امضا رسید.

وی تصریح کرد بر همین اساس دو طرف توافق کردند «ابتدا بر روی مسایلی که قابل انجام است و به ایجاد جو اعتماد کمک می‌کند» کار کنند و شش بند تفاهم تنظیم شد.

این توافق به فاصله کمتر از دور پس از مذاکرات سه روزه ایران و گروه ۵+۱ در ژنو حاصل شد. در مذاکرات ژنو، فرانسه از خود سرسختی نشان داد و هفت کشور مذاکره کننده به یک توافق نهایی نرسیدند.

دوطرف از این تفاهم نامه به عنوان«نقشه راه» ارتباط دو جانبه درباره موضوعات باقی مانده هسته ای یاد می کنند.

طبق این تفاهمنامه، اقدامات عملی که باید ظرف سه ماه از سوی ایران انجام گیرد به شرح زیر است:
۱- ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت‌شده مورد توافق دوجانبه به معدن «گچین» بندرعباس

۲- ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت‌شده مورد توافق دوجانبه به کارخانه تولید آب سنگین اراک

۳- ارائه اطلاعات در مورد تمام رآکتورهای تحقیقاتی جدید

۴- ارائه اطلاعات مربوط به شناسایی ۱۶ سایت مد نظر جهت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای

۵- شفاف‌سازی در مورد بیانیه ایران در رابطه با تاسیسات غنی‌سازی جدید

۶- شفاف‌سازی بیشتر در مورد بیانیه ایران در رابطه با غنی‌سازی لیزری