تونس – المنجی السعیدانی

مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سال تاسیس خانه شعر تونس برگزار شد. مرحوم اولاد احمد شاعر تونسی اولین رییس این نهاد در سال ۱۹۹۳ بود. محله قدیمی شهر تونس پایتخت کشور به عنوان مقر دیوان عرب برگزیده شد و به همین مناسبت هم دومین دوره مراسم هنری و شعری با عنوان کلمات در تونس با حضور شاعران تونسی برگزار شده است. فعالیت این جشنواره تا ۲۸ اکتبر ادامه دارد. این برنامه شامل اجرای موسیقی و نمایشگاه هنرهای تجسمی نیز است. قدردانی از روسای پیشین خانه شعر از جمله مرحوم محمد الصغیر اولاد احمد و شاعر المنصف المزغنی و شاعر محمد الخالدی از دیگر برنامه های این جشنواره است.
احمد شاکر بن ضیه رییس خانه شعر تونس به این مناسبت گفت «ایده برگزاری این مراسم برای بزرگداشت ربع قرن از تاسیس خانه شعر و فعالیت های شعری در آن گرفته شده که طی آن به موضوع دلایل تاسیس خانه شعر و تلاش های خستگی ناپذیر شاعران تونسی برای به بار نشستن این تجربه اشاره می شود و اینکه یادی از شعرای عرب و خارجی که از خانه شعر تونس بازدید و در شب شعرها و همایش های علمی و فکری اینجا حاضر شدند کنیم.»
او افزود «در این مراسم همچنین شاعران نسل جوان که ویروس شاعری دامن آنها را هم گرفته معرفی می شوند.»
برگزاری شب شعر با عنوان «افسانه گل» از دیگر برنامه های خانه شعر است. مراسم قدردانی و بزرگداشت مرحوم حسین القهواجی شاعر تونس برگزار شد.
خانه شعر به این مناسب کارگاه شعر هم برگزار می کند که شامل جلسات باز گفتگو درباره شعر و دیدگاه های شاعران و رابطه شاعر و هنرهای دیگر و تامل و دشواری کار شاعران به منظور خلق متن تک و بی نظیر و آرزوهای دست نیافتی و توصیه شاعران در آینده می شود.
همچنین قرار است مراسمی با عنوان «شعر تونسی به زبان های دیگر» نیز برگزار شود. شاعران تونس در این برنامه از تجربه شعری خود می گویند. در این برنامه الفه درید و احمد کریستو و الهادی جاب الله که به ترتیب به انگلیسی و فرانسوی و عربی شعر می گویند صحبت می کنند. مراسم شعر خوانی اشعار شاعر و مترجم تونسی مرحوم خانم انتظار الشریف به زبان ایتالیایی نیز اجرا می شود.