لگو و پرچم شرکت خودروسازی پژو- رویترز

لگو و پرچم شرکت خودروسازی پژو- رویترز

یک مقام ارشد خوروسازی پژو – سیتروئن دیروز دوشنبه ۱۰ آذر در تهران اعلام کرد که مذاکرات جدی برای از سرگیری فعالیت این شرکت فرانسوی در ایران آغاز شده است.

به دنبال اعمال تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران به خاطر پیگیری برنامه اتمی‌اش، این شرکت خودروسازی فرانسوی در ایران از مارس ۲۰۱۲ فعالیت‌هایش را متوقف کرد و از ایران خارج شد.

ژان کریستوف کمارد، مدیر عملیاتی پژو- سیتروئن در منطقه خاورمیانه، دیروز دوشنبه در یک نمایشگاه و نشست مشترک صنایع خودروسازی در تهران گفت که شرکت پژو مایل به بازگشت به ایران است.

او گفت: «مذاکرات به طور جدی در حال انجام است. ما رابطه طولانی با ایران داریم و خواهان شروع هر چه زودتر همکاری مشترک در همه خطوط تولید خودرو هستیم.»

آمریکا از سال ۲۰۱۳ صنایع خودروسازی ایران را نیز به فهرست تحریم‌ها علیه تهران اضافه کرد. اما این بخش از تحریم‌ها به دنبال توافق موقت بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای ایران برداشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ایران، کشور ایران پیشتر از نظر تعداد تولید خودرو دومین بازار پژو بود و در حال حاضر یک چهارم خودروها در بازار ایران علامت کارخانه پژو را بر خود دارند.

مذاکرات بین پژو و شرکت ایران خودرو ماه اکتبر در نمایشگاه خودرو پاریس شروع شد. تعداد تولید خودرو در سال ۲۰۱۱ در ایران یک میلیون و ششصد هزار دستگاه بود. اما تاثیرات دو سال تحریم‌های اقتصادی و مالی حجم تولید خودرو را به نصف کاهش داده است.

برگزار کنندگان نشست روز دوشنبه صنعت خوروسازی در تهران خواستار جذب سرمایه خارجی در بازار خودروسازی هستند اما از نظر آنها شرایط فعالیت و همکاری مشترک تغییری نکرده است.

بر اساس قرارداد تازه، وزارت صنایع در نظر دارد که در ابتدای این همکاری ۴۰ درصد از تولیدات در ایران انجام شود و طی برنامه چند مرحله‌ای و ظرف پنج سال این سهم از مشارکت به ۸۵ درصد برسد.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنایع، معدن و تجارت ایران روز دوشنبه گفت که ایران مصمم است تولید خودرو در کشور را تا سال ۲۰۲۰ به سه میلیون دستگاه در سال برساند.

افزایش ۸۹ درصدی واردات خودرو به ایران در سال ۹۳

در هفت ماهه نخست سال جاری تعداد ۵۷ هزار و ۸۱۰ دستگاه خودرو به وزن ۸۷ هزار تن به ایران وارد شده است و ارزش خودروهای وارداتی در حدود یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون و ۵۵۴ هزار دلار تخمین زده می شود.

این آمار در حالی منتشر می شود که تعداد خودروهای وارداتی تنها در مهرماه ۱۳۹۳ برابر ۶۳۳۶ دستگاه با ارزش ۱۳۵ میلیون و ۴۱۹ هزار دلار است که نسبت به همین ماه در سال ۱۳۹۲ بیش از ۲۳ درصد کاهش یافته است. در مهر ماه سال گذشته ۸۲۶۶ دستگاه خودرو وارد ایران شده بود.

با این وجود مجموع خودروهای وارداتی به ایران در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۹ درصد رشد داشته است. در مدت مشابه سال گذشته نیز ۳۰۶۴۸ دستگاه خودرو به ارزش ۶۲۷ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۵۶۲ دلار وارد این کشور شده بود.

به این ترتیب قیمت متوسط هر دستگاه خودروی وارداتی در مدت هفت ماهه سال جاری حدود ۵۱ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان است.

مردم این کشور در سال ۹۲ شمسی حدود ۹ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان برای خرید خودروهای خارجی هزینه کرده بودند که برآوردها نشان می دهد این رقم بیش از نصف ارزش کل تولید داخلی این کشور است.

مسعود کرباسیان، رییس گمرک ایران در برنامه تلویزیونی ایران درباره مصوبه دولت این کشور مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بالای ۲۵۰۰ سی سی شهریور سال جاری توضیحاتی را اعلام کرده بود و گفته بود که دولت به طور جدی جلوی این واردات را می گیرد.

کرباسیان اعلام کرده بود که بر اساس مصوبه شهریور سال ۹۲ خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی که به آنها خودرو های لوکس نیز گفته می شود، اجازه ورود به ایران را نداشتند، اما از انجا که برخی از خودروها از سال های پیشین قبضه شده بودند، دولت یازدهم به آن ها اجازه ترخیص داده است.

به گفته وی، پیش از این ۶۳درصد خودروهای وارداتی، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بودند که ارزش آن به‌طور متوسط در سال‌های قبل حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده است، در حالی که این رقم امسال به هفت میلیون دلار هم نمی‌رسد. با این حال بالا و پایین کردن آمارهای گمرک نشان می دهد که سهم خودروهای ۲۵۰۰ سی سی آنقدری نیست که در تحول بازار خودرو ایران به چشم بیاید.