نیروهای ارتش آزاد سوریه در حال درگیری با نیروهای دولتی این کشور – عکس از اسوشیتدپرس

نیروهای ارتش آزاد سوریه در حال درگیری با نیروهای دولتی این کشور – عکس از اسوشیتدپرس

گروه های مسلح مخالف در سوریه پس از سه روز گفتگو در شهر غازی آنتپ ترکیه، ترکیب تازه شورای فرماندهی انقلابی سوریه را اعلام کردند، ائتلافی از بیش از ۷۰ گروه در حال جنگ با رژیم بشار اسد.

برهان غلیون، رییس سابق ائتلاف ملی سوریه – ائتلاف اصلی گروه های مخالف – به الشرق الاوسط گفت که تشکیل ائتلاف جدید برای متحد ساختن همه جناح ها در حال مبارزه با رژیم سوریه، و پایان دادن به چشم اندازهای و اقدامات متفرق در میان از جمله فعالیت های افراطگرایانه، ضروری بود.

غلیون گفت که این نهاد جدید همچنین «برای مهار فعالیت های گروه های مختلف در حال جنگ در محل، از جمله تضمین امنیت مناطق غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل آنها و پایان دادن به هرگونه تخلف از سوی اعضای این گروه ها» فعالیت می کند.

محمد علوش، رییس مجمع سیاسی شورای فرماندهی به الشرق الاوسط گفت که این ائتلاف جدید بر اساس معیاری غیر از ائتلاف ملی سوریه تشکیل شده است.

وی گفت که این نهاد جدید «درصدد نمایندگی همه گروه های مخالف مسلح به شکلی حقیقی نیست، بلکه میزان مشارکت این گروه ها در انقلاب سوریه و تلاش ها در محل را در نظر گرفته است.»

ایجاد شورای فرماندهی جدید چهار ماه پس از اقدامات و مذاکرات مختلف بین مخالفان سوری با هدف متحد ساختن گروه های مسلح متفرقی صورت می گیرد که مخالفان مسلح رژیم اسد را تشکیل می دهند.

گروه های مخالف مسلح در سوریه اخیرا شکست هایی را در مقابل رژیم اسد از یک سو و گروه های تندرو مانند داعش و النصره متحمل شده اند، و مناطق وسیعی را که از هنگام آغاز مناقشه در سال ۲۰۱۱ در اختیار داشته اند، از دست داده اند.

یکی از نکات جنجال بر انگیز در زمینه ائتلاف جدید، حضور گروه های اسلامگرا است. گروه هایی مانند داعش و یا جبهه النصره که شاخه ای از القاعده محسوب می شود، دراین ائتلاف غایب هستند، اما دیگران مانند جبش الاسلام، جبهه اسلامی، احرار الشام، و جیش الشام در آن گنجانده شده اند.

محمد علوش، که از اعضای بلندپایه جیش الاسلام است گفت این گروه آماده است در کنار گروه های اقلیت در جبهه ای متحد علیه رژیم اسد بجنگد.

وی گفت: «اگر گروهی مسیحی یا گروه های مسلح دیگر در منطقه ایجاد شود، آنها می توانند به این شورای فرماندهی بپیوندند.» وی افزود که «تمام این گروه ها در مقابل قانون مساوی هستند، و درباره حقوق آنها اهمال نمی شود.»

شورای فرماندهی شامل ۲۱۹ عضو است که در شش منطقه نمایندگی در سراسر کشور پخش شده اند، در حالی که ۷۳ تن از آنها به نمایندگی از همه گروه های درگیر، فرماندهی کل را تشکیل می دهند.