یکی از مقامات آمریکایی مخالفت واشینگتن با «تغییر بافت جمعیتی در سوریه» را به عبد الرحمن مصطفی رئیس «ائتلاف ملی سوریه» اعلام و بر ضرورت انتخاب اعضای شوراها و نیروهای امنیتی محلی از میان نمایندگان هر منطقه تأکید کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، «ائتلاف ملی» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جوئل ریبورن مشاور وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و فرستاده ویژه آمریکا در سوریه در یک تماس تلفنی با مصطفی در خصوص آخرین پیشرفت‌های میدانی و سیاسی پرونده سوریه بحث و گفتگو کرد».
مصطفی در این تماس تلفنی گفت: «از نظر ما سوریه همه استان‌های این کشور است و امیدوارم هماهنگی‌های بین دولت آمریکا و ائتلاف ملی در سطح بالایی انجام شود».
وی در ادامه بر ضرورت مبارزه با تروریسم در تمامی اراضی سوریه تأکید کرد و گفت: «ارتش آزاد سوریه اولین نیرویی بود که در برابر رژیم اسد، داعش و همه سازمان‌های تروریستی دیگر ایستاد و همواره از مردم غیرنظامی حمایت کرده‌است».
مصطفی همچنین بر هماهنگی آمریکا و ترکیه در خصوص پرونده سوریه تأکید کرد و افزود: «بالاتر رفتن سطح این هماهنگی برای ما یک اولویت است و به نفع انقلاب سوریه و برآورده کردن خواسته‌های آن برای رسیدن به آزادی و کرامت از طریق یک راه حل سیاسی جامع و پایدار است که به رژیم توتالیتر پایان دهد و سوریه جدید با دموکراسی پلورالیسم را بنیان‌گذاری کند».
ریبورن نیز با تأکید بر این مطلب که آمریکا و ترکیه همواره هماهنگی‌های لازم در خصوص مسائل مربوط به امنیت ترکیه و وضعیت شمال شرق سوریه را انجام می‌دهند گفت: «آمریکا از نگرانی‌های امنیتی ترکیه و مخالفان در سوریه آگاه است وامیدواریم سوریه به پناهگاهی امن برای تروریسم تبدیل نشود».
وی در ادامه یادآور شد: «آمریکا بر این باور است که شوراها و نیروهای امنیتی محلی باید نماینده مردم منطقه باشند و ما از نگرانی‌های ائتلاف ملی از تغییرات جمعیتی در سوریه آگاهیم و از نظر ما انجام چنین عملیاتی غیرقابل قبول است».
دو طرف همچنین ضمن تبادل دیدگاه در خصوص آخرین تحولات کمیته قانون اساسی، بر ضرورت ادامه روابط دوجانبه تأکید کردند.
ریبورن نیز از رئیس «ائتلاف ملی» خواست برای تقویت روابط دوجانبه به واشینگتن سفر کند.